“Voor de premaster selecteren we studenten uit een breed gezondheidsdomein. Studenten hebben bijvoorbeeld bachelors in Verpleegkunde, Tandheelkunde, Fysiotherapie, Technische Geneeskunde, Bewegingswetenschappen, Liberal Arts & Science. Dit past ook volledig in de doelstelling van de premaster om studenten met een diverse achtergrond de kans te bieden om Geneeskunde te studeren”, zegt programmacoördinator Marike de Ruiter.
In veel premasters volgen studenten onderwijs vanuit de bachelor. De premaster Geneeskunde van de UvA biedt een geheel eigen onderwijsprogramma. Het bestaat uit vier onderwijsblokken met een thematische opbouw van eenvoudige aandoeningen in blok 1 naar complexe aandoeningen in blok 4. De competenties medische deskundigheid, waaronder klinisch redeneren, en professioneel handelen staan daarin centraal. Marike: “Het programma stelt studenten in staat om de hiaten in hun vaardigheden en kennis weg te werken om zo het landelijk eindniveau van de bachelor te halen. Het is niet zo dat studenten de hele bachelor in 1 jaar moeten leren. Sommige studenten hebben op bepaalde onderdelen namelijk al een erg hoog niveau. Op andere onderdelen juist weer minder.”
De studenten houden daarom in een portfolio bij aan welke kennis en vaardigheden ze moeten werken en maken daar zelf een plan voor. De premaster faciliteert hierin. Studenten hebben toegang tot alle studiestof van de bachelor Geneeskunde. Samen met medestudenten kunnen ze docenten vragen om bepaalde thema’s uit te lichten. Door deze opzet is het een goed studeerbaar programma geworden. Daarbij sluit de portfoliobeoordeling goed aan op de onderwijsvisie in de master Geneeskunde.
“En dat deze opzet werkt, blijkt wel nu alle studenten het bachelor eindniveau van de landelijke voortgangstoets hebben gehaald”, zegt Remco Franssen. Hij was het afgelopen jaar als blokcoördinator en docent betrokken bij de premaster. “Het is leuk lesgeven aan deze gemotiveerde groep studenten. Tegelijkertijd wordt er wel wat van je verwacht als docent. Je moet kunnen schakelen en je les aanpassen op de verschillende niveaus van de afzonderlijke studenten. Maar daar word je zelf ook een betere docent van.”
De premaster studenten krijgen geen diploma maar ontvangen een certificaat waarmee ze toegelaten worden tot de master Geneeskunde van de UvA. Deze studenten gaan mee in de reguliere loting voor startplekken in de master. Afhankelijk van de wachttijd beginnen over een aantal maanden de eerste studenten van deze nieuwe premaster aan hun coschappen.