Pim Meulensteen nieuwe student assessor FNWI

Gepubliceerd op 23-01-2024
Student Forensic Science Pim Meulensteen is benoemd tot studentassessor van de FNWI. Hij volgt daarmee Dave van Wijk op. “Als ik iets kan benadrukken, is het dat er meer is dan alleen colleges volgen en stof leren. Het sociale en ontwikkelingsaspect daaromheen is net zo belangrijk en leerzaam” vertelt hij.

De functie van studentassessor is bedoeld om de decaan van de faculteit van gevraagd en ongevraagd advies te voorzien. De assessor woont de wekelijkse bestuursvergaderingen met het directieteam (DT) bij en plaatst student-gerelateerde onderwerpen op de agenda.

Kun je iets over jezelf vertellen?

“Ik heb de afgelopen jaren een dubbele bachelor Wiskunde/Informatica gedaan. Dat vond ik heel leuk en interessant, en heb ondertussen ook veel geleerd van het studentenleven daaromheen. Ik heb o.a. een bestuursjaar bij studievereniging via gedaan en ook als student-assistent meegewerkt binnen de faculteit. Nu ben ik de master Forensic Science gaan doen. Dat is heel anders dan mijn bachelor, maar wel meer een richting die ik op wil gaan. Ik heb het gevoel dat ik op de juiste plek ben terechtgekomen. In mijn vrije tijd hou ik van programmeren, fotograferen, koken en zwemmen.

Komend jaar zal ik ook als studentassessor aan de slag gaan voor ca. 8 uur per week. Het is goed te combineren naast mijn studie omdat er veel op vaste tijden gebeurt, zoals het wekelijkse overleg met het DT, en de vergaderingen met de Facultaire Studentenraad (fsr) en studieverenigingen vinden vaak plaats na 17 uur. Het is een fijne functie om naast de studie te doen.”

Waarom heb je gesolliciteerd om studentassessor te worden?

“Aan de ene kant lijkt me de inhoud van de functie heel leuk en interessant. Je bent als studentassessor als eerste op de hoogte van ontwikkelingen in de faculteit. Ik hou, hoe gek dat misschien klinkt, van vergaderen. Je zit letterlijk aan tafel om mee te denken over problemen of veranderingen die gaan spelen. Je kunt mensen helpen tot een oplossing te komen die aansluit bij de ervaring en beleving van studenten.

Aan de andere kant denk ik dat ik iets kan betekenen met mijn ervaring. Ik had als voorzitter bij de studievereniging al veel contact met studenten en de faculteit en heb zo veel meegekregen wat er speelt bij studenten en wat we belangrijk vinden. Dit neem ik mee naar de verschillende overleggen om bij te dragen aan verbeteringen in de faculteit.

De functie als studentassessor is voor mij een goede aanvulling op mijn studie. Ik denk dat als ik iets kan benadrukken, is het dat er meer is dan alleen colleges volgen en stof leren. Het sociale en ontwikkelingsaspect daaromheen is net zo belangrijk en leerzaam. Er zijn zoveel initiatieven waar studenten vaardigheden kunnen leren buiten de collegebanken, zoals een bestuursjaar bij een studievereniging, de fsr, de opleidingscommissie, werkzaamheden als student assistent, en noem maar op. Ook ervaring in het buitenland, bijvoorbeeld voor een stage, is heel waardevol. Ik heb ervaren dat het heel verrijkend om naast je studie ook andere dingen te doen. Dus dat zou ik alle studenten kunnen aanraden.”

Wat ga je doen als studentassessor?

“Ik ben nu al een maand aan het inwerken met Dave, de vorige studentassessor. Eigenlijk is het heel makkelijk meelopen, want het is een beetje een rare functie met geen heel duidelijk takenpakket. Je hebt vrijheid om zelf accenten te leggen. Vanaf 1 februari sluit ik ook aan bij het wekelijkse DT overleg. En ik ben nu al aanwezig bij de vergaderingen studentenraad. Het zijn veel vergaderingen, dat wist ik al van tevoren. Maar ik vind het heel interessant om te horen wat er allemaal speelt en op de hoogte te blijven, zodat ik meer inzicht krijg in hoe beslissingen worden genomen en wat er speelt op bestuursniveau.

Ik wil als studentassessor bijdragen aan de ervaring en tevredenheid van studenten. Ik denk dat onze faculteit al heel goed functioneert, maar er kan altijd iets beter. Daar wil ik mij voor inzetten.”