Students with reusable cup

Minder wegwerpplastic op de UvA

Gepubliceerd op 04-01-2024
Sinds september zijn we op alle UvA-locaties gestopt met wegwerpbekers en vragen we studenten en medewerkers een eigen herbruikbare beker te gebruiken. Dit werd zeer goed ontvangen door medewerkers en studenten. In drie maanden tijd hebben we al 870.000 wegwerpbekers van de vuilnishoop bespaard. In 2024 gaan ook in de UvA restaurants een aantal wegwerpverpakkingen verdwijnen.

Positieve reacties op Bring Your Own cup

Uit de eerste evaluaties blijkt dat studenten en medewerkers vooral positief zijn over het verdwijnen van de wegwerpbekers bij start studiejaar. Er is veel begrip en motivatie vanwege het duurzame doel. Meer dan 80% van de medewerkers en bijna 70% van de studenten is tevreden over het feit dat er geen wegwerpbekers meer zijn. Veel studenten hadden al een eigen beker en medewerkers maken veel gebruik van de mokken uit de pantry’s.

Uitbreiding Single Use Plastics-wetgeving

Het verwijderen van wegwerpbekers was de eerste stap in aanpassingen door de Single Use Plastics-wetgevingExterne link. Vanaf 2024 zijn er aanvullende regels voor verpakkingsmaterialen van eten en drinken. Hierdoor verdwijnen dit jaar sommige producten uit onze restaurants of maken plaats voor een duurzamer alternatief.