Maaike van Vulpen faculteitswinnaar UvA-scriptieprijs bij Economie en Bedrijfskunde

Gepubliceerd op 18-06-2024
De facultaire winnaars van de UvA scriptieprijs zijn bekend gemaakt. Uit deze 7 winnaars kiest de jury de winnaar van de UvA scriptieprijs 2024. Maaike van Vulpen is de facultaire winnaar bij Economie en Bedrijfskunde.
Maaike van Vulpen

Haar scriptie 'Understanding and Mitigating Algorithm Aversion in Medical Decision Making: A Study on the Role of Algorithm Information' onderzoekt hoe algoritme-informatie algoritme-aversie beïnvloedt. Daarnaast onderzoekt de studie het modererende effect van algoritmebewustzijn, met als doel te achterhalen welke factoren de adoptie van algoritmegebruik in de gezondheidszorg bevorderen.

Ze ontdekte dat de hoeveelheid informatie over algoritmen geen significante invloed heeft op algoritme-aversie. In plaats daarvan zijn het type informatie en de bekendheid met algoritmen invloedrijkere factoren.

Maaike: ‘Dit betekent dat professionals in de gezondheidszorg patiënten moeten informeren over de nauwkeurigheid van de beslissingen van het algoritme en de mate van vertrouwen in die beslissingen. Ze moeten ook uitleggen dat het algoritme in de loop van de tijd verbetert door te leren van nieuwe gegevens en dat het is ontworpen om bias te minimaliseren. Het verstrekken van deze informatie helpt algoritme-aversie te verminderen. Tot slot moeten de inspanningen worden gericht op het verbeteren van het algoritmebewustzijn van de patiënt, omdat dit deze effecten versterkt.’

Over de scriptieprijs van de UvA

Uit de 7 facultaire winnaars kiest de jury, bestaande uit de decanen van de zeven faculteiten, de beste scriptie van 2024. De hoofdprijswinnaar wordt bekend gemaakt tijdens de UvA Onderwijsdag op dinsdag 22 oktober.

Meer over de andere faculteitswinnaars van de UvA-scriptieprijsExterne link