Klein percentage studenten betaalde te veel collegegeld, blijkt uit interne controle

Gepubliceerd op 16-07-2024
Uit de interne controle naar de juistheid van het in rekening gebrachte instellingscollegegeld is gebleken dat 13 studenten (0,23% van de 5930 studenten) te veel collegegeld hebben betaald. Het teveel betaalde bedrag, gemiddeld 300 euro, wordt automatisch terugbetaald.

De controle vond plaats naar aanleiding van zorgen van de Centrale Studentenraad (CSR) over mogelijk verkeerde facturatie. De CSR vermoedde dat mogelijk duizenden studenten te veel collegegeld betaalden. Nu blijkt dat van de 5930 studenten die vallen onder het instellingscollegegeldtarief, 13 studenten (0,23%) te veel hebben betaald, gemiddeld 300 euro. In meer dan 99% van de gevallen is het juiste tarief in rekening gebracht. In één geval is een te laag tarief gerekend.

Automatisch teruggestort

Studenten die te veel hebben betaald, krijgen dat bedrag automatisch teruggestort. De schuld over het te laag betaalde tarief wordt kwijtgescholden. Studenten die te veel betaalden, waren studenten met inschrijvingen voor meerdere studies of wijzigingen en daarvoor golden meerdere starttarieven bij inschrijving. Voor de toekomst wordt ingezet op het eerder controleren van de in rekening gebrachte bedragen en het verder automatiseren van de facturatie.

De resultaten van de controle zijn inmiddels teruggekoppeld en toegelicht aan de medezeggenschap.