'Een heel heftige tijd voor iedereen bij de UvA. Bij de studenten, docenten, mensen van de receptie of beveiliging en andere medewerkers die ik de afgelopen dagen heb gesproken, merk ik dat de protesten en de polarisatie die daarmee gepaard gaat tot grote emoties leiden. Ik plons daar nu middenin. Het is goed om te zien dat er tijd wordt genomen en naar manieren wordt gezocht om met elkaar in gesprek te gaan. Vooral goed luisteren naar elkaars ervaringen en opvattingen lijkt me nu heel belangrijk.'
'Verbinding vind ik belangrijk: zorgen dat mensen elkaar kunnen vinden, goed kunnen samenwerken aan onderwijs, onderzoek en impact. Daar wil ik mij voor inzetten. En misschien in het verlengde daarvan: de manier waarop studenten en medewerkers betrokken zijn bij de UvA, de invloed die zij hebben op beslissingen en beleid. Het lijkt mij mooi om te onderzoeken of er andere vormen van inspraak zijn, alternatieve manieren waarop studenten en medewerkers hun stem kunnen laten horen en zich deelgenoot van de UvA kunnen tonen.'
'Onderwijs moet zorgen dat je leert zelf na te denken. Het omgekeerde van schoolsheid. Niet alleen op korte termijn kennis opdoen door college, toets, college, toets en weer door. Er moet ruimte zijn om jezelf breder en dieper te ontwikkelen. Dat hoort erbij. Dat je al tijdens je opleiding écht in aanraking komt met onderzoek, met andere disciplines, met wat de UvA allemaal in huis heeft. En de sociale kant is heel belangrijk: studeren is niet iets individueels, dat doe je samen met andere studenten en docenten en door mee te doen binnen die universitaire gemeenschap.
'Oh, en nog iets, we moeten ons als universiteit blijvend inspannen voor de organisatie van het onderwijs. De dingen die misschien niet meteen opvallen: dat je rooster klopt, dat je goede informatie krijgt, dat alles vindbaar is. Dat klinkt klein, maar is heel belangrijk en als het mis gaat heel vervelend.'
'Vrije ruimte. Minder onnodige "planlast", zoals de Vlamingen dat zo mooi zeggen, meer vertrouwen, minder talloze aanvragen en afwijzingen. Dat gun ik onderzoekers. Daarvoor is geld nodig, maar het hoofdlijnenakkoord bevat forse bezuinigingen op wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. En ik zie op dit moment in Den Haag een anti-intellectueel klimaat, waarin kennis soms lijkt te worden gewantrouwd. Dat vind ik echt een bedreiging. Daar moeten we ons tegen verdedigen.'
'Ik wil, waar het maar kan, dat punt maken. Dat kennis en wetenschap nodig zijn voor een florerende samenleving en economie en een goede internationale positie, dat de financiering ervan essentieel is, dat het dus kortzichtig is om erop te bezuinigen. Ons hoogwaardige wetenschappelijk onderwijs en onderzoek is sneller afgebroken dan weer opgebouwd. Dat punt moeten we in Den Haag maken, samen met de UNL.'
'Ik noemde al de bezuinigingen, dat is echt zorgelijk en komt op ons af op de middellange termijn. Daar komt de Wet Internationalisering in Balans nog bovenop, met alle gevolgen daarvan voor de UvA. We zijn een internationale, tweetalige universiteit – dat hoort bij de UvA, bij Amsterdam. Dat mag niet verdwijnen.
'En een ander punt, meer korte termijn: hoe hou je rekening met elkaar? En hoe zorg je, binnen die grenzen, dat iedereen z’n mening kan uiten en dat er ook echt geluisterd wordt? Wat niet hetzelfde is als forceren dat iemand het met je eens is. Want op de universiteit gaat systematische twijfel en zorgvuldigheid boven stelligheid. Daarover moeten we met elkaar in gesprek. Als sociale veiligheid belangrijk is, geldt dat ook voor de manier waarop je je punt maakt. Dat recent debatten moeten worden afgezegd omdat het niet veilig geacht wordt vind ik echt problematisch.'
'Op heel veel plekken! Ik ga natuurlijk kennis maken, luisteren, van veel verschillende mensen horen wat zij vinden dat nodig is voor de UvA om een topuniversiteit te blijven én een fijne plek om te studeren en werken. En ik ga bijeenkomsten bijwonen die georganiseerd zijn door studenten en medewerkers, dat vind ik leuk. Seminars, lezingen. Ik fiets gemakkelijk overal heen. En koffie drinken bij Crea, daar word ik blij van.'