Wail voerde zijn onderzoek uit in samenwerking met begeleider en universitair docent David Neal van het eHealth Living & Learning LabExterne link. Ze onderzochten hoe AI kan ondersteunen bij de klinische besluitvorming en welke vragen studenten hebben over het gebruik van AI-tools.
“Mijn onderzoek richtte zich op vragen die studenten hebben over de inzet van AI-tools op de afdeling Dermatologie. Ik koos voor de dermatologie omdat ik hier mijn eerste coschap loop. De inzichten die ik uit mijn onderzoek haal, kan ik dan meteen delen met mijn collega’s,” lacht Wail.
Via een enquête heeft Wail de vragen van studenten in kaart gebracht. “Deze vragen heb ik in thema’s ingedeeld. Vervolgens ben ik de literatuur ingedoken. De meeste vragen gingen over de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid. Kan AI helpen bij het aantonen of uitsluiten van huidlaesies? En hoe betrouwbaar en nauwkeurig is de diagnose? De uitkomst van mijn literatuuronderzoek was positief. Met behulp van AI-tools bij dermatologie worden gelijkwaardige of betere diagnoses gesteld dan zonder AI-tools.”
Moeten we ons zorgen maken dat AI straks de besluitvorming over neemt? Wail denkt van niet. “We moeten AI zien als een hulpstuk dat ons ondersteunt en niet als iets dat ons menselijk denkvermogen vervangt. Het is belangrijk dat we AI niet blindelings vertrouwen en dat we onze eigen medische kennis op peil houden. Het gebruik van AI is een proces van continue samenwerking, waarbij we van elkaar moeten blijven leren. Mensen zullen altijd nodig zijn om de uitkomsten van AI te controleren. Als we AI op de juiste manier inzetten, zal dat de besluitvorming ten goede komen.”
Uit Wails onderzoek blijkt dat de meeste geneeskundestudenten de komst van AI met vertrouwen tegemoet zien. "Hoewel AI een belangrijke rol gaat spelen in de geneeskunde, zal het de geneeskunde niet wezenlijk veranderen,” denkt Wail. “Menselijke zorg en AI zijn complementair. AI ondersteunt met analyses en diagnostiek, terwijl empathie en de uiteindelijke besluitvorming in handen van de mens blijven. Het is teamwork tussen mens en technologie.”
AI mag zich dan razendsnel ontwikkelen, veel clinical decision support tools op basis van AI bevinden zich nog in de onderzoeksfase. “Voordat de tools daadwerkelijk kunnen worden gebruikt in de praktijk, moeten ze worden getest op patiënten. Ook moet nog onderzocht worden of de tools goed werken onder verschillende patiëntgroepen en omstandigheden. Pas na deze stappen kan een AI-tool veilig en effectief worden ingezet in de gezondheidszorg.”
Om studenten goed voor te bereiden op het gebruik van AI-tools in de praktijk, zou tijdens de bachelor Geneeskunde al onderwijs over AI kunnen worden aangeboden. “Er is meer bewijs nodig om AI te kunnen integreren in het curriculum, maar een keuzevak over AI of Medische informatiekundeExterne link zou een waardevolle toevoeging zijn,” aldus Wail.
Heeft u vragen over dit onderzoek of wilt u meer weten, neem dan contact op via het volgende e-mailadres: wail.ajaid@student.uva.nl