Edith Hooge ontmoet nieuwe studenten tijdens Intreeweek

Gepubliceerd op 29-08-2024
Deze week wordt de Intreeweek gehouden. De introductieweek van de UvA waar kersverse bachelorstudenten elkaar ontmoeten en Amsterdam ontdekken. Bestuursvoorzitter Edith Hooge ging woensdagmiddag langs bij de Intreeweek in het Muziekgebouw aan ’t IJ om kennis te maken met de nieuwe lichting UvA-studenten.

Waarom is de introductieweek belangrijk voor nieuwe studenten?

Je begint niet alleen aan een studie, maar ook aan je studentenleven in Amsterdam. Voor de meeste nieuwe UvA-studenten is dit ook in een nieuwe stad. De introductieweek is hét moment om studiegenoten te ontmoeten en vrienden te maken. Eind jaren ’80 ben ikzelf begonnen aan mijn studie en deed ik ook mee aan de Intreeweek. Ik was nieuwsgierig en vond het ook spannend. Met veel mensen die ik toen leerde kennen had ik mijn hele studietijd contact. En met een aantal ben ik nog steeds bevriend.

Daarnaast is het een goed moment om de universiteit en de stad (beter) te leren kennen. Tijdens de Intreeweek bezoek je verschillende UvA-campussen en iconische plekken zoals het Concertgebouw, het Stedelijk- en Rijksmuseum en clubs als de Westergasfabriek en Paradiso. En je komt met je fietswiel vast te zitten in de trambaan en raakt de weg kwijt in de stad waardoor je van alles ontdekt in de stad.

Je hebt veel studenten gesproken tijdens de Intreeweek. Wat is je indruk van deze nieuwe UvA-studenten?

Ze zijn vol verwachting, ze hebben er zin in, hun enthousiasme is aanstekelijk. En ik ben onder de indruk van hoe doordacht ze voor hun studie hebben gekozen. Een student die ik sprak vertelde dat hij aan de UvA is gaan studeren om uit zijn ‘comfortzone’ te komen en uitgedaagd te worden. Een andere student was vooral in de wolken omdat ‘je bij de UvA de stad Amsterdam er gratis bij krijgt’. Drie andere studenten zeiden maandag ‘heel enthousiast maar ook best nerveus’ te zijn aangekomen op de Roeterseilandcampus, maar nu, na drie dagen Intreeweek zitten ze ‘er al lekker in’.

Wat vind je de meest opvallende stand tijdens de beurs?

De stand van de medezeggenschap viel mooi op: goed om te zien dat leden van studentenraden nieuwe studenten motiveerden voor medezeggenschap en laten zien dat je zo kan bijdragen aan de UvA-gemeenschap. En de stand van UvA Pride, ik hoop dat alle nieuwe studenten hierdoor meteen zien dat je op de UvA mag zijn wie je bent.

In Den Haag wordt gesproken over de invoer van de langstudeerboete en bezuinigingen op het hoger onderwijs. Wat doet de UvA hieraan en hoe kunnen studenten zich hierover uitspreken?

We zijn bezorgd over de plannen om de langstudeerboete opnieuw in te voeren en te bezuinigen op hoger onderwijs. We verzetten ons daartegen. De langstudeerboete heeft grote impact op studenten van wie de ouders het minder breed hebben of studenten die meer tijd nodig hebben om te wennen op de universiteit en te leren hoe je goed kunt studeren. Ook ziekte en mantelzorg heeft natuurlijk impact op de studieresultaten. Bovendien maakt het een bestuursjaar een stuk minder aantrekkelijk, terwijl dat belangrijk is om je breder te ontwikkelen. Studenten moeten de mogelijkheid hebben om, mocht het nodig zijn, wat langer over hun studie te doen.

Op 22 juni ben ik naar Utrecht gegaan om een demonstratie tegen de langstudeerboete te steunen. En de UvA voert actie met een campagne tegen de plannen, samen met alle andere universiteiten in Nederland. Ik wil studenten vooral oproepen om het komende jaar ook aan te haken bij demonstraties en de gezamenlijke petitieExterne link te ondertekenen van De Marker, BNNVARA, LSVb en FNV Young & United.

Volgende week start officieel het academisch jaar. Heb je nog tips voor nieuwe studenten?

Je studententijd is een heel belangrijke en vormende periode die je de rest van je leven bij zal blijven. Je ontmoet nieuwe mensen, maakt vrienden en doet veel nieuwe ervaringen op. De kansen liggen voor het oprapen. Mijn tip: maak hier gebruik van. De UvA is een heel brede universiteit, kies bijvoorbeeld een keuzevak of minor buiten je studie. Verbreed je kennis en ervaring, ga voor een periode studeren in het buitenland, probeer nieuwe sporten uit bij het USC, loop stage en ontdek of je droombaan bij je past of doe een creatieve cursus bij CREA. Vergeet vooral niet te genieten, neem ook de tijd om te lanterfanteren, laat je niet gek maken door prestatiedruk en maak er een onvergetelijke tijd van. Succes!