Econometric Game 2024: over de causale effecten van onderwijsbeleid

Gepubliceerd op 17-04-2024
De Universiteit van Amsterdam verwelkomt econometriestudenten van over de hele wereld op de 25e editie van de Econometric Game! Van 17 tot en met 19 april strijden 30 teams om de trofee.

De Econometric GameExterne link is een initiatief van de VSAE, de studievereniging voor alle UvA-studenten econometrie, actuariaat en business analytics.

De teams werken aan het oplossen van een uitdagende case met behulp van de nieuwste ontwikkelingen in de econometrie en data science. Dit jaar richten ze zich op de causale effecten van onderwijsbeleid. Casemakers zijn professor Bas van der Klaauw en universitair hoofddocenten Nadine Ketel en Paul Muller. Alle 3 geven ze les aan de afdeling Economie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Over de case

Goed onderwijs speelt een essentiële rol in de samenleving. Maar er bestaan aanzienlijke verschillen in onderwijsbeleid en academische prestaties tussen landen. In deze case gebruiken we Pisa-dataExterne link om te onderzoeken of de verschillen in onderwijsbeleid de verschillen in academische resultaten kunnen verklaren. Het inschatten van effecten die mogelijk een causaal verband hebben kan van cruciaal belang zijn om beleidsmakers effectiever onderwijsbeleid te laten maken.

Volg de Economtric Game op InstagramExterne link.