Deze UvA-studenten en -alumni doen mee aan de Olympische Spelen in Parijs

Gepubliceerd op 16-07-2024 13:00
Eind deze maand beginnen de Olympische Spelen in Parijs. Het wordt een bijzondere tijd, met name voor de UvA-studenten en -alumni die deel uitmaken van de hockey-, atletiek-, turn- en roeiteams. Ook aan de Paralympische Spelen die eind augustus plaatsvinden doet een UvA-studente mee: Fleur Jong (hardlopen en verspringen).

De locatie maakt deze Spelen voor de sporters extra speciaal: ‘Ik ben ook bij de Olympische Spelen in Tokyo geweest. Daar kon vanwege covid geen publiek bij de wedstrijden zijn. Hopelijk wordt het nu dus één groot Nederlands feest in Parijs,’ legt Jonas de Geus (hockey) uit. Ook Hermijntje Drenth (roeien) kijkt uit naar roeien voor een groot en bekend publiek: ‘Doordat de Spelen in Parijs zijn, is het toegankelijk voor vrienden en familie om te komen kijken. Ik heb nog niet eerder een toernooi geroeid waarbij zoveel bekenden langs de kant staan.’

Haar collega-roeier Mick Makker verheugt zich ook op de omvang van de Spelen: ‘Om de grootsheid van de Spelen te ervaren, daar deel van uit te maken en dat met mijn ploeggenoten en bovenal mijn geliefden (aan de zijlijn) te mogen delen.’

Topsport aan de UvA

De UvA helpt de Olympiërs om zo ver te komen: het is mogelijk om een duale carrière te volgen en zo studie met topsport te combineren. Makkelijk is het niet om daarvoor in aanmerking te komen, maar elk jaar gaat het toch om zo’n 60 studenten, waaronder ook internationale studenten en studenten die aan een niet-Olympische sport doen. Zij kunnen een reguliere of project-status kunnen krijgen. Lees meer over hulp voor topsporters.

Lees ook: Hockeyer Derck de Vilder (25) gaat naar Olympische Spelen: 'Studie maar even op pauze gezet'Externe link (Folia)