Demonstraties op Science Park campus

Gepubliceerd op 02-04-2024
Woensdag 27 en donderdag 28 maart heeft een groep pro-Palestina demonstranten gedemonstreerd in Science Park 904 en LAB42. De groep stond al langer op de brug voor het Amsterdam University College (AUC), waar ze de gehele week acties voerden.

De demonstranten hebben zich verenigd onder de naam AUFP. Ze eisen onder meer dat de UvA en VU zich uitspreken over de situatie in Gaza, en dat alle banden verbroken worden met Israëlische instellingen.

“We willen zeker een plek zijn waar we discussies niet uit de weg gaan”, aldus Peter van Tienderen, decaan van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica. “Maar de manier waarop deze demonstratie is verlopen, is onacceptabel. Demonstranten trokken deuren open waar op dat moment tentamens werden afgenomen, en verstoorden daarmee het primaire onderwijsproces. Daarnaast hadden meerdere demonstranten hun gezicht bedekt, wat door sommigen intimiderend werd ervaren.”

“De beelden die we elke dag te zien krijgen laten zien dat er zich een humanitaire ramp afspeelt in het gebied. Het is onmogelijk om daar persoonlijk niet door geraakt te worden. Maar hier op de campus moet iedereen zich veilig voelen om te werken of te studeren”, benadrukt van Tienderen. “Respect voor elkaar is daarbij essentieel.”

Je veilig voelen op de UvA is belangrijk. Kijk waar je terecht kunt wanneer dat niet zo is.

> Een veilig FNWI voor iedereen