5 vragen over stages

Gepubliceerd op 08-02-2024 10:00
Hoe vind ik een geschikte stageplek? Waar moet een stage aan voldoen om deze als keuzevak binnen jouw master te kunnen volgen? In dit artikel beantwoorden we 5 veelgestelde vragen over stages.

1. Kan ik stagelopen voor studiepunten?

In de bachelors Rechtsgeleerdheid en Fiscaal Recht is het niet mogelijk om stage te lopen binnen je programma van 180 EC. In de meeste masters kun je voor 6 EC stagelopen. Meer informatie hierover vind je in de StudiegidsExterne link.

2. Hoe vind ik een stageplek?

Kijk op UvA Job BoardExterne link of zet je eigen netwerk in. Je bent zelf verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte stage. Op UvA Job Board vind je stages exclusief voor UvA-studenten. Er komen dagelijks nieuwe stages bij. Naast dit platform van de UvA zijn er nog meer websites met stage-informatie zoals amsterdam.nl/werkenbijExterne link of stages.nlExterne link. Ook kun je bij bedrijven en/of kantoren zelf op de vacaturepagina’s kijken. Het vinden van een passende stage duurt meestal ongeveer een half jaar.

3. Hoe meld ik me aan voor een stage?

Als je stage wilt lopen voor studiepunten (6 EC) meld je je aan voor de track Beroepsethiek en professionele identiteit voor juristen in de praktijk. Dit doe je door een e-mail te sturen aan stages-fdr@uva.nlExterne link met daarin je studentnummer en de naam van je masteropleiding. Zodra je een stage hebt gevonden, vul je het aanmeldformulier in, laat je het ondertekenen door je stagebegeleider en lever je het per e-mail in bij de stagecoördinator via stages-fdr@uva.nlExterne link. Je hoeft je niet in te schrijven via GLASS. De genoemde track wordt 2 keer per collegejaar aangeboden. In principe kun je op elk moment starten met een stage. Je kunt de track voor, tijdens en na de stage volgen, afhankelijk van je eigen studieplanning. Wil geen studiepunten ontvangen voor de stage? Dan is aanmelden niet nodig. Je maakt in dat geval zelf afspraken met de organisatie waar je stageloopt.

4. Waar moet een stage aan voldoen om die als keuzevak binnen een master te volgen?

Er zijn een aantal criteria waar een stage aan moet voldoen als je deze op wilt nemen in je studieprogramma. Zo moet de stage nog plaatsvinden en minstens 140 uur duren. Daarnaast moet je begeleider een jurist zijn en moet er een inhoudelijke link zijn tussen je stagewerkzaamheden en je master. Het volledige overzicht vind je op de webpagina over stagemogelijkheden en -procedure.

5. Wanneer moet ik het stageverslag inleveren?

Halverwege je stage lever je een tussentijds verslag in van 750-1000 woorden, dat door de docenten moet worden goedgekeurd. Uiterlijk 4 weken na afronding van de track Beroepsethiek en professionele identiteit lever je het eindverslag in van 1500-2000 woorden. Als jouw stage dan nog niet is afgelopen, lever je het 4 weken na afloop van je stage in. Als je stageverslag voldoende is ontvang je een AVV op je diploma.

Heb je een andere vraag? Bekijk de pagina over stages.

Kijk ook bij