Zes FNWI-studenten helpen kinderen een rivier oversteken

Gepubliceerd op 15-05-2023 14:52
Als universiteit hebben we meer prioriteiten dan alleen lesgeven en onderzoek doen; we delen ook graag de opegedane kennis en inzichten. Daarom reisden Julia, Anne, Pia, Noor, Yoran en Toine af naar de binnenstad van Middelburg om activiteiten te begeleiden op het wetenschapsfestival Expedition NEXT vorige week.

Het thema van het festival was de reis van professor Nova Next: zij reisde vanuit de toekomst terug naar 2023 om de jonge festivalbezoekers om hulp te vragen. De kinderen konden haar helpen dingen te veranderen zodat zij en alle mensen en dieren op een mooiere planeet kunnen leven.

Een van de aanwezige studenten, Julia van Duijn (bachelor Biologie) over het festival en outreach activiteiten in het algemeen:

"Ik heb deelgenomen aan Expeditie NEXT omdat ik het erg leuk vind om mijn enthousiasme over wetenschap te delen. Mijn rol was om kinderen te begeleiden bij een levensgrote rivieroversteek. Een kinderspel dat veel meer logisch denken en inzicht vereist dan je in eerste instantie zou denken.

Naast activiteiten voor basisschoolkinderen zoals robotica en DNA-isolatie, heb ik ook een forensisch onderzoekspracticum gegeven op middelbare scholen.

Dit werk vraagt een groot aanpassingsvermogen, want je moet kunnen inspelen op de verschillende leerbehoeften van leerlingen. Elke school, klas of leerling is anders, wat het afwisselend maakt. Ook bezoek je veel verschillende plaatsen in het land en leer je verschillende soorten wetenschapscommunicatie."

Ben jij een Nederlandstalige student aan de FNWI en wil je ook dit soort activiteiten begeleiden? Bezoek deze pagina voor meer info of mail naar outreach-science@uva.nlExterne link