Tijdens Placemaking slaan studenten de handen ineen met lokale partijen om UvA-campusgebieden samen te verbeteren. Studenten dompelen zich onder in het gebied. Op basis van de verkregen inzichten voeren ze een interventie uit.
Door de buurt te betrekken, is er draagvlak en krijgt de interventie vaak opvolging. Bovendien geven studenten de lessen die ze opdoen door aan de lokale gemeenschap en nieuwe studententeams. Door deze estafettevorm heeft Placemaking een duurzaam netwerk van ruim 40 lokale partijen. Op www.placemakingamsterdam.nl staan inmiddels bijna 100 studentenprojecten online.
'Eindelijk een vak waarmee ik de kennis en theorie kan toepassen op een echt probleem, waar we dan iets voor kunnen bedenken en uitvoeren. Dat maakt Placemaking zo gaaf! Je doet het echt ergens voor. En wat we hebben bedacht is er gewoon nog steeds en het werkt!' (Student Placemaking, studiejaar 21/22, semester 1).
De Nederlandse Onderwijspremies worden door het ministerie van OCW uitgereikt als erkenning voor vernieuwing van het onderwijs en als waardering voor onderwijsteams die een bijzondere en innovatieve prestatie hebben geleverd. De premies worden toegekend aan het mbo, hbo en wo.