UvA Placemaking wint Nederlandse Onderwijsprijs 2023

UvA Placemaking wint Nederlandse Onderwijspremie

Gepubliceerd op 29-06-2023 17:05
Hoe zorg je voor verbinding tussen studenten in de nieuwe UB? Hoe betrek je statushouders bij een natuur-inclusieve tuin? Met dit soort vraagstukken ga je aan de slag in Placemaking.

Het Placemaking-onderwijs (Instituut voor Interdisciplinaire Studies) veroverde de eerste plaats bij de Nederlandse OnderwijspremieExterne link: de hoogste onderscheiding in het hoger onderwijs. Minister Robbert Dijkgraaf kent een geldbedrag van €1,2 miljoen toe.

Samen met gemeente, bewoners en gebruikers

In Placemaking gaan studenten aan de slag voor een opdrachtgever in één van de UvA-campusgebieden. Samen met de bewoners, gebruikers en betrokken partijen, pakken studenten lokale problemen aan. De lessen die ze opdoen, geven ze door aan nieuwe studententeams en aan de lokale gemeenschap. De jury van de Nederlandse Onderwijspremie roemt deze transdisciplinaire aanpak.

Video: studenten en docenten vertellen over PlacemakingExterne link

Dankzij Placemaking minder drugsafval in het Sarphatiplantsoen

Rosanne van Wieringen (coördinator en initiator): ‘Een mooi voorbeeld van Placemaking is het project in het Sarphatiplantsoen. Daar was veel overlast van het drugsafval. Samen met bewoners en gebruikers maakten onze studenten een nieuw ontwerp voor het plantsoen. De gemeente heeft dit ontwerp geïmplementeerd. Door het park overzichtelijker te maken, blijven gebruikers nu minder snel hangen. We wilden voorkomen dat we daarmee het probleem zouden verplaatsen. Samen met De Regenboog Groep zorgden onze studenten ervoor dat dak- en thuislozen uit het plantsoen een andere, veilige plek kregen.’

Wil jij meedoen aan Placemaking?

Je kunt Placemaking volgen als keuzevak in je bachelor (Nederlands) of in je master (Engels). Daarnaast kan je deelnemen aan de summer schoolExterne link. Op www.placemakingamsterdam.nlExterne link vind je meer informatie.

Wat gaat Placemaking doen met €1,2 miljoen?

Katusha Sol (coördinator en initiator): ‘Het lijkt ons geweldig om op nog veel meer verschillende plekken vraagstukken op te lossen in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Ook buiten de UvA-campusgebieden. Daarbij willen we investeren in samenwerking met studenten van het mbo en hbo. Zij brengen bijzondere vaardigheden mee: ze zijn technisch, ze kunnen dingen maken of ze hebben een creatieve invalshoek. Gecombineerd met de analytische en conceptuele vaardigheden van UvA-studenten is dat heel waardevol.