Deze 18 studenten waren de eersten die de UvA Makerspace gebruikten - de nieuwe interdisciplinaire technische werkruimte in SP904 die is ontworpen om samenwerking en experimenten op meerdere gebieden te stimuleren. Elk team werd uitgedaagd om robots te ontwerpen en te bouwen met bio-geïnspireerde componenten, met als doel een praktisch probleem op te lossen.
Zo hebben de studenten robots gebouwd die kunnen rijden, zwemmen of duiken om mensen uit ingestorte gebouwen te redden, lekken in waterleidingen te vinden, sneeuw te scheppen, Mars te verkennen of wetenschappers te helpen bij onderzoek naar invasieve soorten.
Dit was de eerste testcase van de UvA Makerspace en het is goed om te zien hoe zo'n flexibele en technische werkruimte en de open gestructureerde ontwerpuitdagingen studenten in staat stellen hun academische kennis te vertalen naar praktische oplossingen.
De UvA Makerspace is ontwikkeld ter voorbereiding op de nieuwe interdisciplinaire technische natuurwetenschappen bacheloropleiding Science, Technology & Innovation. Studenten van deze en andere opleidingen zullen er in toekomstige projecten in gaan bouwen.