UvA Pride Walk 2019. Photo: Jesper van de Vooren

University Pride: waarom Pride en politiek verbonden moeten blijven

Gepubliceerd op 14-06-2023
Op 3 augustus geeft UvA politicoloog Michael Hunklinker een lezing, "The War on Sex: fighting for LGBTQIA+ rights in Europe and Beyond". In dit interview blikt hij alvast vooruit.

Met de zomer in aantocht maakt Amsterdam zich op voor een van de meest bruisende evenementen van het jaar: Pride Amsterdam! Ook dit jaar doet UvA Pride weer mee aan University Pride. Van 31 juli tot 4 augustus bundelt UvA Pride haar krachten met de VU Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Inholland en het ROC Amsterdam om alle studenten en medewerkers een week lang lezingen en andere activiteiten te bieden waarin kennis en plezier samenkomen. Politicoloog Michael Hunklinger geeft een voorproefje van zijn lezing over LHBTIQA+ rechten en het belang om Pride en politiek met elkaar verweven te houden.

‘Pride is een belangrijk evenement om meer queer zichtbaarheid te creëren', zegt Michael Hunklinger. ‘We moeten echter niet vergeten hoe de LHBTIQA+ beweging begon: als een rel met duidelijke politieke doelen. Pride-evenementen in de jaren 2020 missen soms deze politieke dimensies. Pride betekent voor mij blijven vechten voor politieke verandering.’

‘The War on Sex’

Hunklingers lezing op 3 augustus gaat dieper in op dit essentiële aspect van Pride. Hij legt uit: ‘Tijdens mijn lezing zal ik het hebben over de huidige polarisatie van en de backlash op LHBTIQA+ politiek. Daarnaast zal ik een historisch overzicht geven van de strijd voor LHBTIQA+ rechten en ingaan op de politieke dimensies van activisme, participatie en burgerschap. We zullen kijken naar het verhaal van hoe queer activisme verandert, evolueert en hoe je echt een verschil kunt maken.’

Verder gaan dan de Pride-vlag

Als politicoloog vindt Hunklinger het geweldig om te zien dat steeds meer politieke partijen LHBTIQA+ kwesties opnemen in hun partijprogramma en verkiezingsprogramma. Hunklinger: 'We zien zeker vooruitgang. Het is echter belangrijk dat politici en politieke partijen de LHBTIQA+ beweging echt steunen en erbij betrekken. Vooral tijdens het pride-seizoen moeten we erop letten politici het hele jaar door progressieve wetgeving promoten en niet alleen tijdens Pride met een regenboogvlag tevoorschijn komen.

Hoe kun je bijdragen

De gemeenschap heeft volgens Michael al veel bereikt als het gaat om LHBTIQA+ rechten. Dat betekent echter niet dat de strijd al is gewonnen. ‘Hoewel de dagelijkse en juridische situatie voor sommige leden van de LHBTIQA+ gemeenschap is verbeterd, zijn er nog steeds veel mensen die moeten vechten voor hun rechten. Het is belangrijk om te onthouden dat we alleen echte gelijkheid kunnen bereiken als we solidair zijn met elkaar.’

Op de vraag hoe we volgens hem allemaal kunnen werken aan het bevorderen van LHBTIQA+ rechten, zegt hij: 'Luister naar elkaar, praat met elkaar en wees samen actief'.

Woon deze en andere lezingen bij tijdens University Pride

Ben je geïnteresseerd in Michaels inzichten en onderzoek, en wil je meer horen? Reserveer dan je plek voor zijn lezing op 3 augustus.Externe link