Presentatie tijdens UvA Pride 2021

University Pride-lezing: een AI-regenboogcode maken

Gepubliceerd op 04-07-2023 09:53
Op donderdag 3 augustus, tijdens University Pride, geeft UvA-student Jimena Lara de lezing 'Creating an AI rainbow code' in de Social Hub. In dit interview geeft Jimena een voorproefje van haar lezing.

‘Kunstmatige intelligentie (AI) geweld is een interdisciplinair vakgebied dat politieke sociologie, kunstmatige intelligentie en genderstudies combineert', legt Jimena uit. Ik volgde een cursus over AI die specifiek ging over dit soort geweld en de effecten ervan op sociaaleconomische, etnische en andere minderheden.'

Tijdens haar cursus raakte ze geïnteresseerd in de sociale gevolgen van deze algoritmen. 'Ik ben niet tegen AI, maar wil bewustzijn creëren rond de mogelijke nadelen ervan door kennis uit genderstudies te combineren met inzichten in AI-geweld.'

Binaire algoritmen

Jimena's lezing gaat daarom over de potentiële bedreiging die AI vormt voor mensen die zich identificeren als LHBTQIA+: ‘Dit komt vooral doordat de meeste AI-systemen werken door mensen in twee groepen te sorteren: mannelijk of vrouwelijk. De algoritmes zijn geprogrammeerd met code die verouderde stereotypen versterkt en de sociale normen reproduceert die we als samenleving proberen te veranderen. Dit maakt ze schadelijk voor de queer gemeenschap.

Ze vervolgt: ‘Ik begin mijn lezing met het introduceren van het concept AI-geweld en het conceptualiseren van wat de studie van AI-geweld impliceert. Vervolgens zullen we kijken hoe kritische AI-studies zich verhouden tot genderstudies. Ik zal ook een overzicht geven van de huidige vooruitgang en het meest relevante onderzoek in het veld. Daarnaast deel ik enkele inzichten in hoe anderen in het veld van genderstudies denken over AI en de bedreigingen ervan.

Van interesse naar actie

Haar lezing is een belangrijke stap voor Jimena om bij te dragen aan de vooruitgang van de LHBTIQA+ gemeenschap. Jimena: 'Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in activisme. Toen ik twee jaar geleden naar Amsterdam verhuisde, voelde ik dat ik deze interesse kon omzetten in actie. Omdat ik uit Costa Rica kom, waar Pride niet zo gevierd wordt als hier, is de Amsterdam Pride een echte inspiratie geweest. Voor mij laat Pride het belang zien van zichtbaarheid, bewustzijn, steun en empowerment voor de LHBTQIA+ gemeenschap. Dat ik een bijdrage kan leveren en de LHBTIQA+ gemeenschap kan vertegenwoordigen met mijn lezing tijdens University Pride over een onderwerp dat mij interesseert en bezighoudt, vervult me echt met vreugde en trots.

Bezoek deze lezing en andere events

Ben je geïnteresseerd in Jimena's inzichten en onderzoek, en wil je meer horen? Reserveer je plek voor haar lezingExterne link op 3 augustus of bezoek de evenementenpagina voor andere University Pride evenementen.