SustainaLab

Kom langs bij SustainaLab, het clubhuis voor duurzaamheid

Gepubliceerd op 27-09-2023
Heb jij interesse in het thema duurzaamheid? SustainaLab op het Science Park biedt een uitgebreid programma aan met lezingen en events gericht op duurzaamheid. In een interview met Bart Krull van SustainaLab vroegen we waarvoor jij er als student terecht kunt en wat de ambities zijn voor de toekomst.

Aan Bart Krull, kwartiermaker van SustainaLab, vroegen we wat zij precies doen, waarvoor jij er als student of medewerker terecht kunt en wat de ambities zijn voor de toekomst.

De Universiteit van Amsterdam is een brede universiteit en er wordt vanuit verschillende disciplines onderzoek gedaan naar duurzaamheid: van technologische oplossingen tot gedragswetenschappen en vanuit het recht tot de filosofie. SustainaLab is dé ingang voor externe partijen richting de kennis op het gebied van duurzaamheid binnen de UvA, legt Krull uit. “Zo worden overheden, bedrijven en burgercollectieven door middel van events gekoppeld aan onderzoekers, medewerkers of studenten om kennis over duurzaamheid uit te wisselen. En het is echt een wisselwerking. Bedrijven zijn geïnteresseerd in de kennis van de UvA, maar zij hebben ook oplossingen waar wij binnen de UvA veel aan kunnen hebben.

Het doel van SustainaLab is uiteindelijk om de transitie naar een duurzame samenleving te versnellen. Een transitie die hoognodig is en waar we vanuit de UvA, onder meer op deze manier, een bijdrage aan leveren.”

Het ‘laboratorium’ van SustainaLab

Hoewel de naam doet vermoeden dat het om een laboratorium gaat, is SustainaLab een fysieke ruimte in het bedrijfsverzamelgebouw Matrix ONE op het Amsterdam Science Park. Om externe partijen en UvA-studenten en -onderzoekers te koppelen worden verschillende evenementen en sessies georganiseerd. “Zo hebben we in het afgelopen jaar meet ups gehost van het VPRO-programma Tegenlicht en er vindt regelmatig een ‘get together’ plaats van het UvA Sustainability Platform (USP, het onderzoeksnetwerk van de UvA gericht op duurzaamheid).”

Maar de ruimte kan ook voor andere doeleinden worden ingezet. “Onderzoekers van het USP gaan de ruimte bijvoorbeeld gebruiken om samen te werken en eind juni hebben studenten van Future Planet Studies hun Final Fair georganiseerd in SustainaLab.” Bij SustainaLab kunnen medewerkers en studenten van de UvA in overleg, samenwerken of een event op het gebied van duurzaamheid organiseren. “Wij kunnen events hosten, maar ook inhoudelijk meedenken over de invulling van een event”.

Samenwerking met andere campussen

Alhoewel Science Park de thuisbasis is, gaat SustainaLab nauw samenwerken met REC ImpactExterne link (Roeterseiland) en Humanities & Society (Universiteitskwartier). “De kracht van de UvA is juist de breedte van het hele palet aan onderzoek en opleidingen. Bij samenwerking met externe partijen op duurzaamheid is het belangrijk om die breedte volop te benutten. Ik zie dan ook voor me dat SustainaLab als ‘label’ ook events mede-organiseert op andere plekken dan Amsterdam Science Park. Zo is REC Impact met de gemeente Amsterdam in gesprek over een gezamenlijk Urban Impact Lab. Vanuit SustainaLab draag ik daarbinnen natuurlijk graag bij aan alle activiteiten op het gebied van duurzaamheid.”

Ambities voor de toekomst

SustainaLab is in een opwindende ontwikkelingsfase en voor de toekomst heeft Krull ambitieuze plannen. Er is behoefte aan groei en betrokkenheid van meer mensen en partijen om de doelstellingen te bereiken: “Uiteindelijk moet het een plek en een ecosysteem worden waar externe partijen, onderzoekers en studenten regelmatig samenkomen, inspiratie op doen en contacten leggen. Een goede link met wetenschappers van verschillende faculteiten is daarbij cruciaal. Tot slot zou ik ook meer willen organiseren voor en met studenten. Bijvoorbeeld door studenten en bedrijven met elkaar in contact te brengen voor stageplaatsen en praktijkopdrachten gericht op duurzaamheid.”

Academisch jaar 2023/2024

Dit academisch jaar zijn er twee thema’s die SustainaLab wil uitlichten: “In samenwerking met UvA-wetenschapper Chris Slootweg en een aantal bedrijven die in Matrix ONE gevestigd zijn, willen we aan de slag met het thema zero waste. Wat mij betreft betrekken we daar ook partijen van buiten Science Park bij. En de VPRO Tegenlicht meet up die we in juli hebben gehouden over de prijs van AI heeft mij geïnspireerd om de duurzaamheidsaspecten van deep tech verder te verkennen en daarop events te programmeren. Deze twee thema’s wil ik dit jaar uitlichten, maar dat betekent absoluut niet dat er geen ruimte is voor programma’s over andere onderwerpen.”

Bekijk het programmaExterne link en kom ook naar een event bij SustainaLab! Wil je iets organiseren bij SustainaLab of heb je tips of suggesties voor Bart Krull? Stuur hem een e-mail: bart@sustainalab.nlExterne link.