Gebouw rechten REC A

Rechtenstudenten helpen 10.000 PGB-zorgverleners in zaak over sociale zekerheid

Gepubliceerd op 24-04-2023 13:49
Studenten van de Fair Work and Equality Law Clinic werkten mee aan de zaak tegen uitsluiting van PGB-zorgverleners van het recht op sociale zekerheid. In maart oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat deze uitsluiting verboden discriminatie van vrouwen vormt.

Zaak zorgverlener Carol Kollman gewonnen

In het 1ste semester van 2020 hebben Anastasiia Kachalova, Lejla Brkić en Valentine Schols tijdens de Fair Work and Equality Law Clinic een concept dagvaarding opgesteld in de zaak voor zorgverlener Carol Kollmann. De clinic is onderdeel van het ervaringsonderwijs van de Amsterdam Law Clinics en werd begeleid door Bureau Clara Wichmann en advocatenkantoor Houthoff. Na afronding van de clinic hebben Houthoff en Bureau Clara Wichmann samen met Carol Kollmann de zaak voortgezet. In december 2021 werd hierin een positieve uitspraak gedaan door de rechtbank Rotterdam, die op 30 maart 2023 werd bevestigd door de Centrale Raad van Beroep.

Arbeidsongeschikte en werkloze PGB-ers niet langer uitgesloten van sociale zekerheid

De Centrale Raad oordeelde dat de regeling Dienstverlening aan huis, die het mogelijk maakt om werknemers die minder dan 4 dagen per week in een particulier huishouden werken, uit te sluiten van de sociale zekerheid, niet in stand kan blijven waar het gaat om PGB-zorgverleners. De uitspraak betekent dat tienduizenden PGB-zorgverleners die arbeidsongeschikt of werkloos raken, aanspraak kunnen maken op sociale zekerheidswetten, zoals de WW en WIA. De wetgever zal op dit punt de wet moeten aanpassen.

Amsterdam Law Clinics

Lijkt het jou ook leuk om aan een maatschappelijk project te werken tijdens een Amsterdam Law Clinic? Je kunt je nog tot 19 juni aanmelden voor een clinic in het 1ste semester van 2023 – 2024.

Bekijk de Amsterdam Law Clinics