Reactie op klimaatactie bij de UvA

Gepubliceerd op 16-01-2023 16:20
Klimaatactivisten van onder meer UvA Rebellion protesteren vandaag op de UvA. De groep eist dat de UvA de samenwerking met Shell stopt. De activisten hebben ingebroken bij de voormalige Academische Club, en het UvA-pand bezet.

Het College van Bestuur van de UvA deelt hun zorgen over het klimaat en heeft begrip voor de beweegredenen van de groep om hiervoor aandacht te vragen. Jan Lintsen, vice-voorzitter College van Bestuur: ‘Vreedzame acties om de zorgen over het milieu onder de aandacht te brengen, zijn goed te begrijpen. Ik maak me er zelf ook zorgen om. En protesteren en demonstreren mag, ook binnen de muren van de universiteit, maar bezetten wordt nooit toegestaan. We gaan zo snel mogelijk in gesprek met de actievoerders’.

De UvA werkt niet aan het bevorderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en doet geen onderzoek naar fossiele brandstoffen. In een brief in antwoord op een petitie is een uitgebreide toelichting gegeven over de samenwerking met andere universiteiten en partners naar manieren om de transitie naar andere bronnen van energie te versnellen. De samenwerking met externe partijen is altijd op onze voorwaarden waarbij de academische vrijheid, onafhankelijkheid en integriteit nooit in het geding mogen zijn. Lees hier de briefExterne link.

Geert ten Dam, voorzitter College van Bestuur: ‘Als publieke instelling hebben we een voorbeeldfunctie, we werken daarom al jaren aan het (verder) verduurzamen van onze bedrijfsvoering en gebouwen. Ook in ons onderzoek willen we bijdragen aan een versnelde energietransitie. Dit bepaalt ook ons normenkader, elke (nieuwe) samenwerking leggen we langs die strenge meetlat: draagt dit bij aan een duurzame toekomst’.

Eventuele updates worden op uva.nl geplaatstExterne link.