Open wifi verdwijnt per 1 augustus

Gepubliceerd op 11-07-2023 14:30
Per 1 augustus wordt het netwerk ‘UvA open wifi’ niet langer aangeboden op alle UvA-locaties, behalve Science Park.

Dit netwerk is 6 jaar geleden in het leven geroepen om bezoekers en gasten op een laagdrempelige manier van internettoegang te voorzien. Sindsdien maken er ook veel studenten gebruik van open wifi, ondanks dat er twee snellere én veiligere alternatieven zijn. Inmiddels is de wereld sterk veranderd en is het niet meer van deze tijd is om een open wifi-netwerk aan te bieden en daarom verdwijnd open wifi per 1 augustus.

Zo kom je voortaan aan een internetverbinding

Je kunt gebruik maken van de draadloze netwerken ‘uva’ en ‘eduroam’. Hiervoor moet je over de juiste instellingen beschikken en om deze op te halen moet je beschikken over een internetverbinding. Tot 1 augustus kun je hiervoor nog gebruik maken van UvA open wifi. Daarna regel je dit het eenvoudigst thuis, omdat je daar al beschikt over een internetverbinding.

Volg eenmalig deze stappen:

1. Zorg dat je beschikt over een internetverbinding.
  2. Ga naar https://wifiportal.uva.nl/Externe link.
  3. Lees de pagina goed door en volg stap voor stap de instructies.
  4. Vul (wanneer gevraagd) je UvAnetID gevolgd door @uva.nl in, controleer of je besturingssysteem klopt en klik op ‘Join Now’.
  5. De juiste instellingen worden gedownload. Hier wordt het wachtwoord van je UvAnetID gevraagd.

Je kunt nu verbinding maken met het snellere en veiligere draadloze netwerk ‘uva’ of ‘eduroam’. Verder kun je nu wereldwijd bij alle instelling die eduroam ondersteunen snel en veilig internetten.