Studentassessor 2023-2024 Maarten Krugers Dagneaux

Nieuwe UvA-studentassessor: Maarten Krugers Dagneaux

Gepubliceerd op 04-07-2023
Student Geneeskunde, Maarten Krugers Dagneaux is door het College van Bestuur benoemd tot studentassessor van de Universiteit van Amsterdam voor een periode van een jaar. Krugers Dagneaux volgt daarmee vanaf 1 september Daan Rademaekers op.

De functie van studentassessor is bedoeld om het College van Bestuur te adviseren over het belang van studenten. De focus ligt daarbij op onderwijs- en student gerelateerde onderwerpen. De assessor woont elke week de bestuursvergadering bij en neemt deel aan de discussies over het te voeren beleid, zodat in een vroegtijdig stadium rekening wordt gehouden met het onderwijs- en studentenperspectief. Een nauw contact met studentenraden, studenten en allerlei studentenverenigingen is belangrijk om te horen wat er speelt onder verschillende studenten.

Focuspunten: internationalisering en bsa

Maarten (20 jaar): “Ik kijk er erg naar uit om te starten als studentassessor. Er komen veel grote onderwerpen op de UvA af. Bindend studieadvies en internationalisering bijvoorbeeld. Ik wil graag het studentenperspectief vertegenwoordigen op die thema’s. Ik zit nu als afgevaardigde van Geneeskunde in de CSR, met aandachtsgebieden decentrale selectie, bindend studieadvies en flexstuderen. Vanuit die rol ben ik ook lid van de Universitaire Commissie Onderwijs (UCO). Deze CSR-ervaring neem ik natuurlijk mee komend jaar. Ik rond binnenkort mijn derde jaar van Geneeskunde af en heb het volledige studiejaar om me te richten op mijn functie als studentassessor, voordat ik aan mijn coschappen begin.”

Verschillende studentperspectieven inbrengen

Peter-Paul Verbeek, rector magnificus en voorzitter van de benoemingsadviescommissie: “Wat opvalt aan Maarten is dat hij een echte verbinder is die zijn ideeën helder naar voren kan brengen. Hij heeft daarmee indruk gemaakt op de selectiecommissie. Ook heeft hij een duidelijke visie op de positie van studentassessor, waarbij je verschillende studentperspectieven meeweegt om uiteindelijk iets in te brengen aan de collegetafel. Bij de CSR heeft hij vooral enkele onderwijsinhoudelijke dossiers opgepakt; inhoudelijk is hij daarom ook goed toegerust.”

Veel mensen leren kennen

Hoe is Maarten van plan te weten te komen wat er écht onder studenten leeft? “Ik wil bij veel mensen langsgaan, te beginnen met de verschillende Facultaire Studentenraden. Er zullen gedurende het jaar vast ook onderwerpen naar boven komen die we nu nog niet kunnen voorspellen. Ik ga goed luisteren naar wat er speelt. Veel overleggen ben ik gelukkig al gewend. In de tijd die ik overhoud wil ik blijven werken als donatieprofessional bij de Nederlandse Transplantatie Stichting, gezellig met vrienden afspreken en doorgaan met het verzamelen van moderne kunst.”