Stapel wegwerpbekers

Nieuwe regels voor wegwerpplastic

Gepubliceerd op 21-06-2023
Wellicht heb je het al op het nieuws voorbij zien komen. Vanaf 1 juli gaat er een nieuwe wetgeving in voor wegwerpplastic, de Single Use Plastics wetgeving. Vanaf dan betaal je bij afhaallocaties extra voor je wegwerpbeker of bakje. Voor consumptie op locatie zijn vanaf 1 januari 2024 wegwerpproducten die plastic bevatten, zoals koffiebekertjes, volledig verboden.

Er verandert op 1 juli nog niets op de UvA

De UvA kantines, espressobars en restaurants worden gezien als plekken waar ‘consumptie op locatie’ plaatsvindt. Daarom zal er bij ons vanaf 1 juli in principe nog niets veranderen. Vanaf 1 januari 2024 dus wel, en is al het wegwerpplastic verboden. Maar we gaan natuurlijk niet op die datum wachten.

Afgelopen jaar heeft de UvA verschillende testen gedaan met herbruikbare bekers. Binnenkort komt er op basis van alle tests, een besluit over de aanpak voor na de zomer. We starten het nieuwe collegejaar met het beste en meest duurzame alternatief voor de wegwerpbeker.

Goed idee! Neem je eigen beker mee

Ieder jaar gooien we in Nederland 3 miljard koffiebekertjes weg. Na gemiddeld 10 minuten verdwijnen ze weer in de vuilnisbak of komen ze terecht in het zwerfafval. Bovendien zit in die kartonnen koffiebekertjes een laagje plastic wat niet in de natuur kan afbreken.

Gelukkig zit bij veel studenten en medewerkers al standaard een eigen herbruikbare beker in de tas. Bij jou nog niet? Draag een duurzaam steentje bij en neem ook voortaan je eigen beker mee!