Nieuwe rector Peter-Paul Verbeek beëdigd tijdens Dies Natalis

Gepubliceerd op 13-01-2023 10:28
Op maandag 9 januari vierde de Universiteit van Amsterdam haar 391-jarig bestaan met de Dies Natalis. Deze bijzondere Dies werd geopend met de formele overdracht van het rectoraat aan Peter-Paul Verbeek.

Verbeek ging tijdens zijn inaugurele rede in op de rol van de universiteit in de 21ste eeuw. Hoogleraar Migratie en Gezondheid prof. Charles Agyemang sprak vervolgens in zijn Diesrede over de toenemende sociale ongelijkheid en diversiteit, het wantrouwen in de politiek en stappen die gezet kunnen worden om vertrouwen op te bouwen. Ook werden er met trots eredoctoraten uitgereikt aan hoogleraar computerwetenschappen en taalkunde Christopher Manning en aan hoogleraar Global Health Vikram Patel. De Dies werd afgesloten door UvA-alumnus Anouk Harkmans met haar spoken word voordracht 'Tussen wal en schip vliegen de vrij vogels'.

Nieuwsgierig geworden? Kijk de 391ste Dies Natalis terugExterne link.