Koninklijke Erepenning voor studievereniging MFAS

Koninklijke Erepenning voor MFAS

Gepubliceerd op 19-05-2023 18:47
Studievereniging MFAS 1896, verbonden aan de Faculteit der Geneeskunde UvA, ontving op 19 mei uit handen van locoburgemeester Alexander Scholtes de Koninklijke Erepenning. MFAS-voorzitter Koen Van Dijk nam het ereteken in ontvangst. Een bijzondere eer op de dag dat de studievereniging 127 jaar bestaat.

De MFAS is “een tweede thuis” voor veel studenten en volgens Alexander Scholtes ook “een vereniging met een groot hart” gezien de vele sociale en maatschappelijke activiteiten. Veel alumni van de faculteit zijn bekend met de MFAS.

In de afgelopen 127 jaar zijn er duizenden studenten lid geweest. Erelid Cisca Griffioen dook in de historie van de vereniging (“Maar in 1896 was ik er nog niet bij hoor…”) en vertelde dat de vereniging nog in het bezit is van het oorspronkelijke oprichtingsdocument dat is goedgekeurd door Koningin Wilhelmina.

Oud-bestuurslid Christiaan Ponsen sprak over zijn doos met MFAS-memorabilia die elke verhuizing weer meegaat. Maar ook over vaardigheden als ondernemerschap, prioriteren en kritisch denken, die hij heeft ontwikkeld dankzij MFAS.

De MFAS is opgericht op 19 mei 1896 in de Kersentuyn op het Rembrandtplein te Amsterdam onder de naam Medicinae Studiosorum Societas (later MFAS). Hiermee was de oprichting van de eerste Geneeskunde-studievereniging een feit. In de begindagen organiseerde de vereniging lezingen, regelde het korting op instrumenten en gaf het ondersteuning aan arme patiënten.

Vandaag de dag is de MFAS een van de grootste en actiefste studieverenigingen van Amsterdam, met 2.500 leden en 200 actieve leden. De MFAS heeft een eigen boekenwinkel, een eigen bar (de Epsteinbar), een eigen verenigingsblad en meer dan 20 commissies.