Koning Willem-Alexander en President Macron bezoeken FNWI rond thema ‘Quantum’

Gepubliceerd op 11-04-2023 13:08
Op woensdagochtend 12 april brengen Koning Willem-Alexander en President Macron een bezoek aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica.

Prof. dr. Florian Schreck en Prof. dr. Philippe Bouyer leiden de Koning en Franse president rond in het Quantum Gases & Quantum Information Lab van de UvA en vertellen over de veelbelovende mogelijkheden van quantumtechnologie. Aansluitend is er een rondetafelgesprek met CEO’s van Nederlandse en Franse ondernemingen.

Tijdens het bezoek staat de Nederlands-Franse samenwerking op het gebied van quantumtechnologie centraal. Nederland is een internationaal toonaangevend centrum en knooppunt voor quantumtechnologie en toepassingen. Samen met Frankrijk wordt gewerkt aan een Europese open strategische autonomie op dit gebied, waardoor de EU minder afhankelijk en veiliger wordt.

Mogelijke overlast

Vanwege dit bezoek zijn bepaalde ruimtes en doorgangen (tijdelijk) gesloten. Mogelijk zul je daar overlast van ondervinden en een andere overleg/werkplek moeten opzoeken dan gebruikelijk. Ook zal er meer bewaking aanwezig zijn. We vragen daarvoor je begrip en medewerking om dit bezoek prettig te laten verlopen.

Op woensdag 12 april van 8.00 – 14.00 uur kun je daarom geen gebruik maken van studieruimtes B1.19 A t/m E, I, J, M en B1.24 D t/m J.

Baanbrekend

Het Quantum Gases & Quantum Information lab van UvA’s Institute of Physics huisvest een van de testbeds van Quantum Delta NL voor het katalysatorprogramma voor Quantum Sensing en is in samenwerking met de TU Eindhoven betrokken bij het katalysatorprogramma voor Quantum Computing. In het lab wordt onder meer baanbrekend onderzoek gedaan op het gebied van materiegolven (zoals de realisatie van de eerste continue atoomlaser) die toekomstige quantumsensoren sterk kunnen verbeteren. De UvA ontwikkelt momenteel een nieuw gebouwExterne link  op het Amsterdam Science Park speciaal gericht op een groot deel van haar quantumactiviteiten, het lab zal daar ook  ondergebracht gaan worden.

De sterke banden met Frankrijk zijn onderdeel van een trilaterale samenwerking met Frankrijk en Duitsland. De ambitie is om het lab één van de knooppunten te laten worden van een Europees gedeeld metrologienetwerk. Dit netwerk zet quantumsensoren in voor uiteenlopende toepassingen voor aardobservatie rond klimaatverandering, zoals overstromingen, dijken en veranderingen in de oceanen.

Rondetafelgesprek

Na het labbezoek zijn de Koning en president Macron aanwezig bij een rondetafelgesprek met CEO’s, wetenschappers en investeerders over het belang om het Europese ecosysteem voor deeptech te versterken in het kader van de EU Chips Act en Quantumtechnologie.