Een zwerm vogels keuzevak emergentie

Interdisciplinair keuzevak Emergentie heeft nog plek

Gepubliceerd op 06-03-2023 15:21
Het geheel is anders dan de som der delen: van filosofie, natuurkunde tot sociale wetenschappen.

Dit interdisciplinaire vak biedt een kijkje in de geschiedenis en filosofie van ‘emergentie’ in verschillende wetenschappen. Hoe kunnen verschillende emergente fenomenen in de sociale, levens- en natuurwetenschappen worden begrepen met behulp van dezelfde onderliggende principes en modellen? Je leert basisconcepten en instrumenten vanuit de wiskunde, natuurkunde en programmeren waarmee je interessante gevallen van ‘emergentie’ kunt visualiseren en begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan de dynamiek van grote groepen, synchronisatie, verkeersopstoppingen of de verspreiding van virussen.

• 6 EC
  • Periode 5 en 6
  • Engelse hoorcolleges
  • Nederlandse werkcolleges
  • Open voor FNWI bachelorstudenten
  • Ten minste een wiskundig en een programmeervak zijn aanbevolen
  • Beginnersniveau Python is noodzakelijk en wiskundige kennis van differentiatievergelijkingen / dynamische systemen is zeer gewenst.

De verlate vakaanmelding vindt plaats vanaf maandag 20 maart tot maandag 27 maart 2023 13:00 uur, via GLASS.

"Emergentie is een fascinerend fenomeen, dat de verschillende niveaus van complexiteit in systemen verbindt. Je leert deze principes te herkennen in allerlei disciplines." - Dianthe (student Emergentie)

Lees meer vakinformatie in de studiegids. Externe link