Saad Shehadeh genomineerd voor Echo Award

"Ik denk dat het een verrijking is om andere perspectieven te horen"

Gepubliceerd op 24-07-2023
Geneeskundestudent Saad Shehadeh is namens de UvA genomineerd voor een ECHO Award. Dit is een prijs voor een excellente student met een niet-westerse achtergrond.

Saad begon ooit op het vmbo en kon door een oplettende natuurkundedocent halverwege doorstromen naar de havo. Waarna een andere natuurkundedocent zag dat vwo ook wel moest lukken. De selectietoets voor Geneeskunde ging hem goed af en tijdens zijn onlangs afgeronde bachelor volgde hij ook nog een honoursprogramma. Ook werkt hij mee aan een onderzoeksprogramma bij Amsterdam UMC.

Sensitiviteit

Saad heeft het prima naar zijn zin bij de Faculteit der Geneeskunde maar ziet ook dat er qua kansengelijkheid en culturele sensitiviteit nog genoeg te verbeteren valt. “Als iemand met een allochtone achtergrond heb je toch met een extra drempel te maken. De taal, de cultuur. Je hebt het idee dat je op een andere manier gezien wordt omdat je afwijkt van de standaard. In een ultra competitieve wereld als geneeskunde is dat lastig. Ik help daarom middelbare scholieren met de voorbereiding op de selectie bij Geneeskunde. Ik geef ze bijles en advies. En hoop zo mijn steentje bij te dragen aan kansengelijkheid.”

Inspiratie

Saads ouders zijn daarbij zijn grootste inspiratiebron. In 2012 vluchtte hij met zijn ouders uit Syrië naar Turkije. Daar begonnen zijn vader en moeder (respectievelijk een advocaat en civiel ingenieur) een school voor Syrische vluchtelingen. Die was er niet, dus namen ze zelf het initiatief. In 2014 kwamen ze in Nederland terecht, waarna Saads route van AZC naar locatie AMC begon. Een indrukwekkende reis die pas net is begonnen.

Saad neemt automatisch deel aan het leiderschapsprogramma ECHO Ambassadors Academy. “Het is een mooie kans om in contact te komen met mensen uit andere disciplines. Geneeskunde is erg geïsoleerd en ik denk dat het een verrijking is om andere perspectieven te horen.”

De bekendmaking voor de Echo AwardExterne link is in december 2023.