Welke opleiding volg je?
Informatie

Actuele informatie over de demonstraties vind je op uva.nl/demonstratiesExterne link.

Informatie voor
[ ingeschreven studenten ]
Welke opleiding volg je?
Informatie

Actuele informatie over de demonstraties vind je op uva.nl/demonstratiesExterne link.

Koen Hoozemans

Even voorstellen: Student Assessor Koen Hoozemans

Gepubliceerd op 03-11-2023 09:00
Als student assessor van de rechtenfaculteit vertegenwoordigt Koen het studentenperspectief in het bestuurlijk overleg. Geïnspireerd door zijn afwijkende studiepad en met een achtergrond in bedrijfskunde en rechten brengt hij waardevolle ervaring mee. ‘Het geeft meer inzicht.’
Toon informatie voor jouw opleiding
Nu zie je algemene informatie op deze site. Kies je opleiding om ook informatie te zien die specifiek voor jouw opleiding geldt, zoals deadlines, regelingen en contactgegevens.
Welke opleiding volg je?

Waarom wilde je Student Assessor worden?

‘Ik heb zelf een beetje gek studiepad bewandeld. Tijdens de coronapandemie ben ik naast mijn bachelor Bedrijfskunde in Rotterdam een premaster Rechten gaan doen. Het leek me interessant om strategische vraagstukken ook vanuit het ondernemingsrecht te benaderen. Uiteindelijk heb ik de hele bachelor Rechtsgeleerdheid gevolgd om civiel effect te verkrijgen. Door die omschakeling en een curriculumwijziging viel ik tussen bestaande regelingen in en had ik al vaak contact met de onderwijsbalie, studieadviseurs en de examencommissie. Zo kwam ik in aanraking met het bestuurlijke aspect van de faculteit. Als student weet je daar weinig van en het maakte me nieuwsgierig. Ik wilde al graag wat meer betrokken zijn bij mijn studie. Dus toen een oud-Student-Assessor mij op deze functie wees, schreef ik direct een open sollicitatie.’

Wat doet een Student Assessor precies?

‘Ik vertegenwoordig het studentenperspectief in het wekelijkse bestuurlijk overleg. Daarvoor lees ik veel beleidsstukken en als het gaat over onderwijs of beleid dat studenten treft geef ik daar een advies over vanuit het studentenperspectief. Daarnaast ben ik voorzitter van de koepel voor studieverenigingen en heb ik nauw contact met bijvoorbeeld de studentenraad en bachelorraad.’

Zijn er thema's die jij belangrijk vindt?

‘Die zijn er zeker, maar ik ben niet gekozen op basis van mijn standpunten. Ik zit hier namens alle studenten en niet namens mezelf. Dat onderscheid probeer ik te maken. Natuurlijk zijn er wel dingen die ik minder of juist goed vind in het onderwijs. Als die voorbijkomen maak ik daar zeker een opmerking over. Ik heb bijvoorbeeld wel een mening over aanwezigheidsplicht, toetsvormen die wat schools aandoen en de online beschikbaarheid van studiemateriaal, zoals hoorcolleges. Ik vind dat je onderwijs geeft aan volwassenen en dat studenten daar hun eigen verantwoordelijkheid in kunnen nemen. Maar vanuit de organisatie zie ik ook dat het een logische keuze is om bijvoorbeeld online onderwijs te beperken om zo studiesucces te bevorderen.’

Je vertegenwoordigt het studentenperspectief. Hoe zorg je dat je weet wat er leeft onder studenten?

‘Als Student Assessor ben je automatisch voorzitter van de koepel van studieverenigingen. Hierdoor heb ik veel contact met studenten van verschillende opleidingen. Daarnaast heb ik afgelopen jaar mijn bachelor versneld afgerond, waardoor ik uit verschillende jaren studenten ken. En ik ben uitgenodigd om vergaderingen van de studentenraad bij te wonen. Ik denk dat deze combinatie een ideale uitgangspositie is om feeling te krijgen met wat er leeft onder studenten.‘

Hoe is het om bij het BO te zitten?

‘Het is soms even puzzelen met alle afkortingen die er voorbijkomen. Maar het is interessant om inzicht te krijgen in hoe bijvoorbeeld de incentives werken vanuit de UvA en vanuit het ministerie. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er financiële consequenties zijn voor de faculteit als een student studievertraging oploopt.’

Je volgt de master Strategisch management en de master Commerciële rechtspraktijk. Is die combinatie goed te doen?

‘Ja, de combinatie maakt het juist interessant. Ik heb interesse in fusies en overnames en dat sluit aan bij beide masters. Bij de master Strategisch management benader je dit vraagstuk vanuit een bedrijfskundig, strategisch perspectief: wanneer ga je fuseren en waarom wel of niet? In de master Commerciële rechtspraktijk verwacht ik meer te kijken naar de praktische kant. Hoe regel je een fusie? Wat mag er wel en niet?’

Waarvoor kunnen studenten jou benaderen?

‘Als studenten suggesties hebben of dingen willen delen kunnen ze me altijd mailenExterne link, bijvoorbeeld als hun situatie niet in de OER (Onderwijs- en Examenregeling, red.) past. Het kan zijn dat ik door moet verwijzen naar de opleidingscommissie of de studentenraad, maar het helpt mij ook om te weten wat er speelt.’