‘Ik heb zelf een beetje gek studiepad bewandeld. Tijdens de coronapandemie ben ik naast mijn bachelor Bedrijfskunde in Rotterdam een premaster Rechten gaan doen. Het leek me interessant om strategische vraagstukken ook vanuit het ondernemingsrecht te benaderen. Uiteindelijk heb ik de hele bachelor Rechtsgeleerdheid gevolgd om civiel effect te verkrijgen. Door die omschakeling en een curriculumwijziging viel ik tussen bestaande regelingen in en had ik al vaak contact met de onderwijsbalie, studieadviseurs en de examencommissie. Zo kwam ik in aanraking met het bestuurlijke aspect van de faculteit. Als student weet je daar weinig van en het maakte me nieuwsgierig. Ik wilde al graag wat meer betrokken zijn bij mijn studie. Dus toen een oud-Student-Assessor mij op deze functie wees, schreef ik direct een open sollicitatie.’
‘Ik vertegenwoordig het studentenperspectief in het wekelijkse bestuurlijk overleg. Daarvoor lees ik veel beleidsstukken en als het gaat over onderwijs of beleid dat studenten treft geef ik daar een advies over vanuit het studentenperspectief. Daarnaast ben ik voorzitter van de koepel voor studieverenigingen en heb ik nauw contact met bijvoorbeeld de studentenraad en bachelorraad.’
‘Die zijn er zeker, maar ik ben niet gekozen op basis van mijn standpunten. Ik zit hier namens alle studenten en niet namens mezelf. Dat onderscheid probeer ik te maken. Natuurlijk zijn er wel dingen die ik minder of juist goed vind in het onderwijs. Als die voorbijkomen maak ik daar zeker een opmerking over. Ik heb bijvoorbeeld wel een mening over aanwezigheidsplicht, toetsvormen die wat schools aandoen en de online beschikbaarheid van studiemateriaal, zoals hoorcolleges. Ik vind dat je onderwijs geeft aan volwassenen en dat studenten daar hun eigen verantwoordelijkheid in kunnen nemen. Maar vanuit de organisatie zie ik ook dat het een logische keuze is om bijvoorbeeld online onderwijs te beperken om zo studiesucces te bevorderen.’
‘Als Student Assessor ben je automatisch voorzitter van de koepel van studieverenigingen. Hierdoor heb ik veel contact met studenten van verschillende opleidingen. Daarnaast heb ik afgelopen jaar mijn bachelor versneld afgerond, waardoor ik uit verschillende jaren studenten ken. En ik ben uitgenodigd om vergaderingen van de studentenraad bij te wonen. Ik denk dat deze combinatie een ideale uitgangspositie is om feeling te krijgen met wat er leeft onder studenten.‘
‘Het is soms even puzzelen met alle afkortingen die er voorbijkomen. Maar het is interessant om inzicht te krijgen in hoe bijvoorbeeld de incentives werken vanuit de UvA en vanuit het ministerie. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er financiële consequenties zijn voor de faculteit als een student studievertraging oploopt.’
‘Ja, de combinatie maakt het juist interessant. Ik heb interesse in fusies en overnames en dat sluit aan bij beide masters. Bij de master Strategisch management benader je dit vraagstuk vanuit een bedrijfskundig, strategisch perspectief: wanneer ga je fuseren en waarom wel of niet? In de master Commerciële rechtspraktijk verwacht ik meer te kijken naar de praktische kant. Hoe regel je een fusie? Wat mag er wel en niet?’
‘Als studenten suggesties hebben of dingen willen delen kunnen ze me altijd mailen, bijvoorbeeld als hun situatie niet in de OER (Onderwijs- en Examenregeling, red.) past. Het kan zijn dat ik door moet verwijzen naar de opleidingscommissie of de studentenraad, maar het helpt mij ook om te weten wat er speelt.’