herbruikbare beker

Bye Bye wegwerpbeker

Gepubliceerd op 04-07-2023
Neem alvast afscheid van de wegwerpbekers op de UvA. Vanaf start studiejaar zijn de wegwerpbekertjes nergens meer te bekennen. Vooruitlopend op de Single Use Plastic wetgeving die 1 januari 2024 ingaat, stopt de UvA na het zomerreces met wegwerpbekers.

Vanaf dan drink je je koffie, thee of chocolademelk op de UvA uit een herbruikbare beker. Een eigen beker die je meeneemt van huis. Dat is het meest duurzame en daar gaan we natuurlijk voor. Mocht je toch je beker een keer zijn vergeten dan is er altijd een duurzaam alternatief tegen betaling bij de restaurants en espressobars.

Veel studenten en medewerkers nemen al hun eigen beker mee. Jij nog niet? Wen alvast aan het idee en neem voortaan een eigen beker mee!

Gratis Uva beker voor studenten

In de eerste week van het collegejaar geeft de UvA een aantal gratis herbruikbare bekers weg. Deze zijn dan op te halen bij speciale stands op verschillende locaties van de UvA bij het tonen van je collegekaart. Na het zomerreces hoor je precies waar en hoe laat je deze beker kunt ophalen.

Aanpak UvA

Ieder jaar gooien we in Nederland 3 miljard koffiebekertjes weg. Na gemiddeld 10 minuten verdwijnen ze weer in de vuilnisbak of komen ze terecht in het zwerfafval. Bovendien zit in die kartonnen koffiebekertjes een laagje plastic wat niet in de natuur kan afbreken.

Afgelopen jaar hebben studenten en medewerkers van de UvA verschillende methodes en bekers uitgeprobeerd. Het meenemen van een eigen beker met daarnaast een statiegeldsysteem kwam als meest duurzame en gebruiksvriendelijke aanpak uit de test.

Nieuwe regels voor wegwerpplastic

Vanaf 1 juli betaal je bij afhaallocaties extra voor je wegwerpbeker of bakje. Bij de UvA niet, omdat de consumptie in principe op locatie plaatsvindt. Vanaf 1 januari 2024 zijn alle wegwerpproducten die plastic bevatten, zoals koffiebekertjes, volledig verboden bij kantines, kantoren en restaurants. Maar bij de UvA moet je de wegwerpbekertjes al vanaf het nieuwe collegejaar vaarwel zeggen. Zo voorkomen we samen heel veel onnodig plasticafval.