Vaak kan dit gerelateerd worden aan het gebruik van een Virtual Private Network (VPN) dienst en is er niets aan de hand. We waarschuwen je echter liever een keer te vaak dan een keer te weinig, zo kan je als er wel iets mis is snel handelen.
Als je de inlogpoging herkent, dan hoef je niets te doen. Herken je de inlogpoging echter niet? Dan kan het zijn dat iemand het wachtwoord van je UvAnetID heeft bemachtigd en is het belangrijk dat je deze zo spoedig mogelijk wijzigt. Hoe je dit doet lees je in de e-mail over de verdachte inlogpoging.
Als er een verdachte inlogpoging wordt geconstateerd moeten we er veiligheidshalve vanuit gaan dat je UvA-account gecompromitteerd is. Om die reden ontvang je de e-mail waarin we je op de hoogte stellen van de verdachte inlogpoging niet op je UvA e-mailadres maar op je privé e-mailadres. Je ontvangt niet vaker dan één keer per 7 dagen een e-mail over een verdachte inlogpoging.
Er zijn vier situaties die gezien worden als een verdachte inlogpoging waarover je geïnformeerd wordt:
Bij een verdachte inlogpoging is het belangrijk om ze snel mogelijk vast te stellen of je dit zelf was of dat iemand anders geprobeerd heeft om in te loggen. Door jou hier rechtstreeks over te informeren kan je snel actie ondernemen als je de inlogpoging niet herkent. Zo houden we samen de UvA digitaal veilig.