Totale aantal studenten aan UvA groeit tot 42.324

Gepubliceerd op 11-11-2022 16:56
Het totaal aantal studenten aan de UvA is dit jaar met 2,7 procent gestegen, tot 42.324. Er zijn meer nieuwe bachelorstudenten, zowel uit Nederland als uit het buitenland. Het aantal masterstudenten is gedaald.

4,8% meer nieuwe eerstejaars bachelorstudenten

Dit jaar zijn er 8.512 nieuwe eerstejaars bachelorsstudenten. Een stijging van +4,8%. Er komen meer nieuwe bachelorstudenten uit Nederland, maar de internationale groei is ook sterker.

Vanuit de EER (Europese Economische ruimte - alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) komen de meeste nieuwe bachelorstudenten uit Duitsland, Polen en Italië. Van buiten de EER komen de meeste studenten uit China, India en Turkije. Dit jaar zijn er 51 nieuwe bachelorstudenten uit Oekraïne gestart. Zij kunnen dit studiejaar tegen het reguliere, lagere tarief studeren aan de UvA, in plaats van tegen het instellingstarief dat voor studenten uit niet-EER-landen geldt.

Minder nieuwe masterstudenten

Het aantal nieuwe masterstudenten loopt terug. Dit jaar zijn er 6.448 nieuwe studenten bij de masteropleidingen. Dat zijn er 398 minder dan vorig jaar toen het er 6.846 waren.

Van de nieuwe masterstudenten uit EER-landen komen de meesten uit Duitsland (342 studenten), Italië (184) en Griekenland (116). Van daarbuiten komen de meesten uit China (413), de Verenigde Staten (106) en India (69).

Het hele artikel en alle cijfers vind je op uva.nlExterne link.