Op ToontjeHoger kun je verschillende mini-games doen. Na het spelen van elke game krijg je heldere uitleg over de wetenschap erachter. Ook levert het spelen van de games je een score op, die je kunt via Facebook of Twitter kunt delen met anderen.
De website, die deze week werd gelanceerd, is ontwikkeld om een breed publiek te interesseren in muzikaliteit. ‘We willen mensen aan de hand van spelletjes laten zien dat ze meer muzikale vaardigheden hebben dan ze denken’, vertelt hoogleraar Muziekcognitie Henkjan Honing. ‘Als ik met mensen over mijn vakgebied praat, hoor ik hen vaak zeggen dat ze zelf niet muzikaal zijn. Maar iedereen is muzikaal, weten we inmiddels uit onderzoek. Muzikaliteit is een natuurlijke aanleg, die zich spontaan ontwikkelt; een verzameling eigenschappen die het ons mogelijk maken van muziek te genieten.’
Als voorbeeld noemt Honing een absoluut gehoor. ‘Veel mensen blijken een goed geheugen te hebben voor absolute toonhoogte. Als je de tune van een bekend tv-programma op een andere toonhoogte laat horen, hebben de meeste mensen dat snel in de gaten. Vroeger dachten we dat absoluut gehoor een uitzonderlijk muzikaal talent was, maar inmiddels we weten dat de meeste luisteraars een goed geheugen hebben voor de toonhoogte waarop muziek wordt afgespeeld.’
ToontjeHoger is geen wetenschappelijk experiment, benadrukt Honing. ‘Er wordt geen data mee verzameld voor onderzoek. De website is puur bedoeld om een brug te slaan tussen wetenschap en publiek, om mensen inzicht te geven in hun eigen muzikaliteit en kennis uit ons onderzoek met iedereen te delen.’
ToontjeHoger is ontwikkeld met behulp van onder meer een subsidie van het pilotfonds Gewaardeerd! van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Dat fonds is in het leven geroepen om wetenschappers te ondersteunen die zich structureel inspannen voor wetenschapscommunicatie. Henkjan Honing en zijn team kregen de subsidie toegekend voor hun vele publieksactiviteiten – lezingen, media-optredens, speelse activiteiten en boeken – waarmee ze al meer dan tien jaar bijdragen aan de wetenschapscommunicatie op het gebied van muziekcognitie.