Startups krijgen ruimte op toplocatie door samenwerking UvA en Ad Hoc

Gepubliceerd op 12-08-2022 10:01
Het pand BG5 aan de Oudezijds Achterburgwal in de binnenstad, stond sinds eind 2014 leeg. Facility Services en Ad Hoc beheren samen panden om kraak, vandalisme en misbruik te voorkomen. Zij ontwikkelden een nieuw concept. Hierdoor kregen startups vanaf 2019 een unieke kans een kantoor in gebruik te nemen op een toplocatie in de binnenstad.

De video laat het resultaat van de samenwerking zien.

Het bleek een groot succes te zijn. Door de goedkope huisvesting kunnen startups investeren in het opbouwen en uitbreiden van hun bedrijf. Dat werpt z’n vruchten af: een aantal startups is inmiddels zo succesvol dat zij reguliere huurder werden. De coffee corner is het sociale hart van het pand; een ontmoetingsplek voor studenten, ondernemers en buurtbewoners.

Meer dan de helft van de bedrijven die hun intrek namen in het gebouw hebben een connectie met de UvA. Door de diversiteit in startups ontstaat er een grote verscheidenheid aan producten en diensten. Zo geeft stichting SexmattersExterne link trainingen en workshops over gender en seksualiteit en ontwikkelt LeeruniekExterne link een dashboard waarbij je makkelijk aanpassingen kunt maken aan een persoonlijk lesprogramma, afhankelijk van het niveau van de student op dat moment. AnywyseExterne link brengt het onderwijs en een populair medium bij elkaar; zij stellen samenvattingen van boeken beschikbaar middels podcasts.

Met dit huisvestingsconcept creëert de UvA maatschappelijke meerwaarde. BG5 is onderdeel van het Universiteitskwartier, dat tot 2025 een grote transformatie doormaakt. Er komt een open stadscampus waarin de Faculteit der Geesteswetenschappen en de nieuwe Universiteitsbibliotheek zich gaan vestigen.

Meer informatie

Heb je vragen over dit specifieke project? Neem contact op met Niels Muller van Ad Hoc Beheer via amsterdam@adhocbeheer.nlExterne link of via 020 676 9681.