Pride University laat zien dat Pride meer is dan een feest

Gepubliceerd op 24-08-2022 14:18
In de eerste week van augustus vond Pride Amsterdam plaats. Onder de naam Pride University bundelde UvA Pride de krachten met HvA Pride, VU Pride en Inholland Pride om de onderwijsinstellingen te representeren tijdens Pride.

Samen organiseerden zij Pride University, waarbij UvA Pride vrijdag 5 augustus een talk hostte over Pinkwashing door Anna Berbers, UvA-docent Corporate Communication bij Communicatiewetenschap aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Dit is het tweede jaar dat Pride University het Pride Hotel organiseert. “De onderwijs- en onderzoeksinstellingen vonden het belangrijk om met Pride ook inhoudelijke evenementen te organiseren waarbij onderwijs over LHBTIQA+ onderwerpen centraal staan”, zegt Jesper van de Vooren, organisator van UvA Pride. Uit de grote opkomst bleek dat er ook veel belangstelling voor was. Iedereen was welkom om zich aan te melden, zowel medewerkers als studenten.

Anna Berbers

Uva Pride gaf het podium aan UvA-collega Anna Berbers om haar onderzoek naar pinkwashing toe te lichten. Pinkwashing ontstaat wanneer bedrijven communiceren dat zij de belangen van de LHBTIQA+ gemeenschap behartigen voor een positief imago, door bijvoorbeeld hun logo in Pride kleuren te hullen of producten in Pride kleuren te verkopen, maar in realiteit niets doen om positieve verandering te bevorderen. Berbers: “Dit onderwerp ligt mij nauw aan het hart. In onze omgeving hoor je steeds vaker dat de strijd voor LHBTIQA+ rechten al gestreden is, maar dat wordt door de gemeenschap zelf helemaal niet zo ervaren.” Daarnaast constateert ook Berbers dat toenemende polarisatie tussen conservatieve en liberale overtuigingen zorgt voor een steeds grotere kloof. Toch is ze hoopvol: “Wanneer corporate campagnes hand in hand gaan met belangbehartiging voor LHBTIQA+ thema’s, zal die kloof steeds kleiner worden,” aldus Berbers.

De definitie van lijkt eenduidig, en pinkwashing lijkt makkelijk aangewezen, maar de voorbeelden die Berbers gaf maakten duidelijk dat dit toch niet altijd even makkelijk is. Er ontstond een levendige discussie rond vragen als: wanneer is er sprake van pinkwashing, en is pinkwashing altijd slecht? Zo werd er gediscussieerd over de Rainbow chips van Doritos. Het chips merk had voor Pride een speciale regenboog editie uitgebracht. Om deze te kunnen aanschaffen moest de consument geld doneren aan It Get’s Better, een non-profitorganisatie die zich inzet om LHBTIQA+ jongeren over de hele wereld te verbinden en te emanciperen. Dit is pinkwashing, was een breed gedeelde mening. “Doritos vraagt namelijk de consument om te doneren, maar zelf doneren ze helemaal niks.” Anderen kwamen minder snel tot die conclusie: “Ondanks dat ze zelf niet doneren, gebruiken ze wel hun platform en hun markt om geld op te halen voor een goed doel.” De discussie liet zien dat binnen de LHBTIQA+ gemeenschap verschillend over gedacht wordt. Door de veilige setting van het Pride Hotel verliep de discussie met respect en nieuwsgierigheid naar andermans mening, waarbij merkbaar was dat het onderwerp dicht bij hart ligt voor veel mensen die zich identificeren als LHBTIQA+.

UvA Pride is dit jaar met Pride heel actief geweest. “We hebben bijvoorbeeld meegevaren tijdens de Canal Parade en meegelopen met de Pride Walk, maar de lezingen en workshops zijn echt een belangrijk onderdeel omdat het hier ook gaat om educatie en bewustwording. We hopen aankomend komend academisch jaar nog veel meer UvA medewerkers en studenten met onze activiteiten te bereiken,” aldus Jesper van de Vooren.

Kijk hierExterne link de lezing terug!

Voor meer informatie over UvA Pride, ga naar UvA Pride - Universiteit van Amsterdam.Externe link