Informatie

Van 29 maart t/m 1 april zijn de meeste UvA-gebouwen en voorzieningen dicht ivm Pasen. Sommige UB-locaties blijven open.

Informatie

Nieuw gascontract Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 15-09-2022 14:30
De Universiteit van Amsterdam stapt per 1 januari 2023 over van gasleverancier. De overstap is noodzakelijk omdat de huidige leverancier, DVEP, zich terugtrekt van de Nederlandse markt en geen nieuwe contracten verstrekt. Vanwege de gascrisis zullen de kosten van dit nieuwe contract hoger zijn. Om de kosten te beperken komen er extra energiebesparende maatregelen.

Daarnaast onderstreept deze gascrisis het belang van verduurzaming, daarom zetten we tegelijkertijd in op het versnellen van geplande én aanvullende duurzaamheidsmaatregelen.

Vanwege de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende gascrisis is de UvA vroeg begonnen met onderhandelingen met energieleverancier DVEP voor een nieuw gascontract, dat afloopt per 1 januari 2023. In juni kondigde DVEP aan zich terug te trekken van de Nederlandse markt, waardoor de UvA genoodzaakt was om over te stappen. Vanwege de schaarste van aardgas was het niet eenvoudig om een nieuwe leverancier te vinden, maar het is gelukt een marktconform energiecontract af te sluiten met Vattenfall. Een sterke prijsstijging is tijdens deze gascrisis helaas onvermijdelijk. Op dit moment verwachten we dat de gasrekening gaat oplopen van gemiddeld 1,7 miljoen naar zo'n 5 miljoen euro per jaar, afhankelijk van de schommelingen op de markt. ‘Dit is een flinke tegenvaller. Gelukkig is de UvA financieel gezond en kunnen we de extra kosten opvangen in de begroting', zegt Jan Lintsen, vicevoorzitter van College van Bestuur.

Energiebesparing en verduurzaming

De UvA heeft concrete duurzaamheidsambities en -maatregelen: volgens planning is het Amsterdam Science Park in 2025 aardgasvrij, gevolgd door de Roeterseilandcampus in 2030 en het Universiteitskwartier in 2040. ‘We zijn al goed op weg en grijpen dit moment ook aan om in te zetten op het sneller kunnen stoppen met het gebruik van aardgas voor het verwarmen van de campussen. Daarnaast onderzoeken we welke aanvullende maatregelen we kunnen nemen om verder te verduurzamen', zegt Lintsen. ‘We gaan er allemaal iets van merken, we hopen op begrip’.

Zo wordt onder meer gekeken naar energiebesparende maatregelen zoals het niet verwarmen of verkoelen van de campussen tussen de 19 en 24 graden. Welke acties we precies nemen is nog niet bekend, daarover volgt binnenkort meer informatie.

Lees meer op uva.nl over de duurzaamheidsdoelstellingen van de UvAExterne link en over Oekraïne: informatie en ondersteuningExterne link.