Menstruatiearmoede aanpakken: Tampons beschikbaar op campus

Gepubliceerd op 12-12-2022 15:51
Menstruatiearmoede is een groeiend probleem. Dit kan vervelende situatie opleveren, waarbij schaamte en ongemak een belangrijke rol spelen. Daarom zijn er op alle UvA-campussen tampons en maandverband verkrijgbaar in automaten. Voor 15 cent koop je een verpakking met 16 producten. De UvA kijkt wat de kosten zijn als er op elk toilet dispensers met gratis producten komen te hangen.

De pilot kwam op gang na de roep van de Centrale Studentenraad (CSR) om een universiteit die zich inzet voor menstruatiegelijkheid. 'Menstruatieproducten zijn een basisvoorziening, net als toiletpapier, zeep, water en eten', zegt CSR-lid Anjali George. 'Financiële status noch gender zou een beperking moeten zijn voor de toegang tot gratis menstruatieproducten. We willen dan ook dat ze gratis beschikbaar komen via dispensers in alle UvA-toiletten.'

Eerste stap

Volgens Directeur Facility Services Bert Zwiep zijn de automaten een eerste stap naar het aanpakken van menstruatiearmoede. ‘We willen diegenen die in de problemen komen, helpen bij de aanschaf van menstruatieproducten.’ De producten zijn vooral bedoeld voor studenten die zelf niet kunnen voorzien in tampons en maandverband.

Eigen actie CSR

In de tussentijd stelt de CSR zelf 6.300 menstruatieproducten beschikbaar voor studenten. ‘Een eenmalige noodaanschaf, als het aan ons ligt’, zegt George. ‘We hopen dat de UvA het stokje overneemt en ervoor kiest om gratis producten in elk toilet aan te bieden en zo een stap te zetten naar een inclusievere campus.’

Begin 2023 zou duidelijk moeten zijn of het mogelijk is en wat de kosten zijn als de producten (gratis) in sommige of elk toilet beschikbaar worden gesteld. Vervolgens maakt het College van Bestuur van de UvA een beslissing over de toepassing.