Het Sweelinckorkest in het Concertgebouw

Loot mee voor Sweelinckorkest concertkaartjes

Gepubliceerd op 31-10-2022 16:51
Het UvA-studentenorkest J.Pzn. Sweelinck, het oudste symfonieorkest van Amsterdam, geeft dinsdag 13 juni een concert in het Concertgebouw. Vanwege de grote belangstelling houden we een loting voor de beschikbare plaatsen. Maak kans op een kaartje door je naam op te geven voor 30 mei.

Programma

Dit jaar bestaat het orkest 145 jaar en viert het dus zijn 29ste lustrum. Het spectaculaire lustrumprogramma 'Fantasia' bevat de volgende stukken:

• Igor Stravinsky – De Vuurvogel (1919 Suite)
  • Paul Dukas – L’Apprenti Sorcier
  • Maurice Ravel - Alborada del gracioso
  • Béla Bartók – Concert voor Orkest

Datum en locatie

• Datum: dinsdag 13 juni, 20.15 uur tot 22.30 uur
  • Locatie: Het Concertgebouw, Museumplein 10, Amsterdam

Loting voor kaarten

Geef je naam op, en of je een introducé meeneemt, tot uiterlijk dinsdag 30 mei.

Meld je hier aan voor de verloting van kaartenExterne link

Of je bent ingeloot, laten we je weten via e-mail. Houd je mailbox en spamfilter in de gaten!

Meer over het concert

Fantasia is een verwijzing naar de gelijknamige film van Walt Disney, waarin iconische klassieke werken door middel van animatie tot leven worden gebracht. In deze film komen zowel L’Apprenti sorcier als De vuurvogel (1919 Suite) voor, twee van de stukken die te horen zullen zijn tijdens het lustrumconcert van het Sweelinckorkest.

L’Apprenti sorcier van Paul Dukas is een symfonisch gedicht gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Johann Wolfgang von Goethe, waarin een tovenaar zijn leerling alleen laat in zijn werkplaats, met catastrofale gevolgen als resultaat.

Verder speelt het orkest De vuurvogel (1919 Suite) van Igor Stravinsky, de orkestsuite van het betoverende gelijknamige ballet. Dit is een fantasierijk sprookje, waarin de betekenis van het woord ‘phantasia’ dus goed te zien is.

Hiernaast wordt ook Alborada del gracioso van Maurice Ravel gespeeld. Dit stuk is een georkestreerde versie van een van de vijf delen van Ravels piano suite Miroirs en kent een exotisch Spaans karakter.

Tot slot speelt Sweelinck na de pauze Concert voor orkest van Béla Bartók. Deze vijfdelige compositie draagt de enigszins tegenstrijdige naam ‘concert’, door de solistische en virtuoze behandeling van de verschillende orkestsecties. In Concert voor orkest zijn vele volksmelodieën te herkennen, wat het stuk tot een virtuoos ‘fantasia’ maakt.