Informatie

Bekijk de nieuwe studieresultatenpagina. Weer een stap richting de juiste info op één plek

Welke opleiding volg je?

Eerste hulp bij Cybercrime

Gepubliceerd op 18-10-2022
Vorige week las je over wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van cybercrime. Maar als het toch gebeurt, wat moet je dan doen? Rosanne Pouw van SURF zet het op een rijtje.
Toon informatie voor jouw opleiding
Nu zie je algemene informatie op deze site. Kies je opleiding om ook informatie te zien die specifiek voor jouw opleiding geldt, zoals deadlines, regelingen en contactgegevens.
Welke opleiding volg je?

Hoe weet je of je slachtoffer bent van cybercriminaliteit?

Je bent mogelijk slachtoffer van een cybercriminaliteit-incident als je:

  • niet meer bij je bestanden kunt;
  • er onbekende bedragen van je rekening zijn afgeschreven;
  • je niet meer kunt inloggen in je mail of op je social media-accounts; 
  • je vrienden en familie e-mails of berichten ontvangen die jij niet hebt verzonden;
  • op jouw social media-account berichten worden geplaatst die jij niet hebt geplaatst.

Je kunt op Haveibeenpwned.comExterne link controleren of je e-mailadres of eventuele andere gegevens eerder zijn buitgemaakt door hackers.

Wat doe je als je slachtoffer bent van cybercriminaliteit?

1. Blijf kalm

Merk je dat je gehackt bent of je bestanden ineens versleuteld zijn? Blijf rustig zodat je gericht kunt handelen en de schade nog enigszins kunt beperken.

2. Laat het apparaat aan, maar verbreek de verbinding met het wifi-netwerk

Als je het apparaat uitzet kunnen bestanden en gegevens verloren gaan. Laat het apparaat dus aan staan, maar verbreek wel meteen de verbinding met het netwerk. Doe dit niet alleen voor het gehackte apparaat, maar voor al je apparaten die met het internet verbonden zijn. Zo kun je voorkomen dat er meer schade ontstaat. Gegevens en/of bestanden zijn mogelijk al door hackers buitgemaakt.

3. Verander je wachtwoorden

Als het nog lukt om in te loggen bij je accounts, verander je wachtwoorden dan direct. Kies het liefst voor een lang wachtwoord of een wachtzin die jij goed kunt onthouden. Hoe meer tekens, hoe beter. Stel tweestapsverificatie in om het hackers moeilijker te maken. Verander je wachtwoorden nooit vanaf het gehackte apparaat, want wellicht kijkt er nog iemand met je mee.

4. Informeer de Servicedesk ICTS en je familie en vrienden

Er heerst nog vaak een taboe op vertellen dat je mogelijk gehackt bent of slachtoffer bent geworden van cybercriminaliteit. Maar het kan iedereen overkomen en er over praten helpt om anderen daar bewust van te maken. Door adequaat te handelen kan verdere schade voorkomen worden. Het melden van een mogelijke hack bij de Servicedesk ICT Services is van groot belang voor de bescherming van de organisatie. En door familie en vrienden te vertellen over dit soort incidenten help je om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.

Contact

Servicedesk ICT Services

De Servicedesk ICT Services helpt bij vragen en problemen op het gebied van ICT.

Contactgegevens

De ICT Servicedesk is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

phoneBellen+31 (0)20 525 1402