Drie UvA studenten in de finale van de ECHO Awards

Gepubliceerd op 19-10-2022 12:37
De UvA feliciteert studenten Hind Almushattat (FdG), Rida Hamdi (FdG) en Akhilesh Bansidhar (FdR) met het behalen van de finale van de ECHO Awards! Hind en Rida zijn beiden genomineerd voor de ECHO Award WO. Akhilesh is genomineerd voor de ECHO Tax & Law Award.

Nederlandse Hogescholen en Universiteiten mogen jaarlijks studenten voordragen voor ECHO Awards in verschillende categorieën. De awards zijn een initiatief van ECHO, het Expertise Centrum Diversiteitsbeleid. De ECHO Awards gaan naar succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting. Hind, Rida en Akhilesh hebben zich alle drie op hun eigen manier onderscheiden op deze thema’s.

Hind Almushattat

Hind heeft al de bachelor en master van Biomedical Sciences gevolgd en is momenteel zij-instromer bij Geneeskunde, waar zij de master combineert met een PhD. Hind draagt op diverse manieren bij aan inclusie. Zo is zij bestuurslid bij het Cultureel Centrum Utrecht (CCU) en is zij mede-oprichter van CITO- en bijlestraining voor leerlingen met niet-westerse achtergrond (CCU Trainingen). Zij zet zich via deze wegen in voor meer verbinding, maar ook om kansenongelijkheid in het onderwijs te verkleinen. Binnen haar eigen studierichting is Hind gemotiveerd om toekomstige artsen meer cultuursensitief te maken. Ze pleit er daarom voor om interculturele verschillen te verankeren in het curriculum van de bachelor en master Geneeskunde.

Rida Hamdi

Rida heeft al een diploma Farmaceutische Wetenschappen op zak en studeert momenteel voor de bachelor Geneeskunde. Bij zijn opleiding is hij inmiddels een onmisbare schakel geworden in het zoeken en implementeren van nieuwe oplossingen op het gebied van diversiteit en inclusie, waar hij zich als Student Diversity Officer voor inzet. Ook vraagt Rida binnen zijn opleiding aandacht voor diversiteit van patiënten. Hij zet zich hiervoor in door zelf onderwijs te geven en door met andere docenten zijn eigen ervaringen te delen en te beschrijven wat beter kan. Ook buiten de UvA is Rida zeer actief. Zo heeft hij onder anderen huiswerkbegeleiding gegeven aan scholieren, heeft hij vluchtelingenkinderen leren breakdancen en deelt hij op zijn instagram (Ridaspreekt) woordkunst over mentale gezondheid.

Akhilesh Bansidhar

Akhilesh studeert momenteel zowel de bachelor Rechtsgeleerdheid als Fiscaal Recht aan de UvA. Daarnaast volgt hij ook nog Latijns-Amerika studies aan de Universiteit Leiden. Ook buiten zijn studies zit Akhilesh niet stil. Zo is hij oprichter van Active Minds, een adviesbureau met betrekking tot jongerenparticipatie enerzijds en diversiteit en inclusie anderzijds. Met zijn adviesbureau brengt hij jongeren in gesprek met de publieke en private sector over thema’s als diversiteit en inclusie. Active Minds werkt onder andere voor de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland, DUO en Deloitte. Daarnaast heeft hij ook de non-profit organisatie Labour Migration Foundation opgericht, die zich inzet voor de rechtspositie van arbeidsmigranten in Nederland. Akhilesh wil met zijn activiteiten graag de belevingswerelden van studenten en organisaties in de juridische dienstverlening dichter bij elkaar brengen.

Kans op summercourse in VS

De finalisten worden uitgenodigd voor een jurypresentatie op donderdag 27 oktober. In totaal zijn er 15 finalisten geselecteerd: 5 in de categorie ECHO Award WO, 5 in de categorie ECHO Award HBO, 3 in de categorie Loyens & Loeff Law & Tax Award en 2 in de categorie Bèta Techniek Award.

De winnaars worden bekend gemaakt tijdens een feestelijke ceremonie op 6 december 2022. De winnaars in de vier verschillende categorieën winnen een summercourse van 6 weken aan UCLA in de Verenigde Staten.

ECHO

ECHO, het landelijke Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, is een non-profit organisatie die zich inzet voor diversiteit en inclusie in het (hoger) onderwijs en de arbeidsmarkt. ECHO maakt met de uitreiking van de award excellente studenten met een niet-westerse achtergrond zichtbaar die bijdragen aan gelijke kansen voor iedereen. ECHO is een volledige partner van het Centrale Diversity Officer teamExterne link van de UvA.

Lees hier meer over diversiteit aan de UvAExterne link