Amsterdam Light Festival 2022

Roeterseilandcampus baadt opnieuw in licht tijdens Amsterdam Light Festival 2022

Gepubliceerd op 21-12-2022 15:20
Voor de 11e keer wordt de stad Amsterdam extra verlicht tijdens de wintermaanden door het Amsterdam Light Festival. Sinds 2019 loopt de route van het lichtkunstspektakel ook langs de UvA-campus. Dit jaar zijn er zelfs drie lichtkunstwerken te zien op en rondom de Roeterseilandcampus. De kunstwerken zijn te bezoeken tot en met 22 januari 2023, elke avond tussen 17.00 en 23.00 uur.

Op een andere manier naar de wereld kijken

Op de schoorsteen van het J/K-gebouw is een lichtgevende ladder gemonteerd. Dit kunstwerk is genaamd ‘Scala a pioli’ (Ladder) en is gemaakt door Massimo Uberti. Daarnaast schijnt er een grote bundel van licht op het water van de Plantage Muidergracht. Gabriel Lester ontwierp dit kunstwerk genaamd ‘Hole in the sky’. En vanaf de kade naast de Amsterdam Business School is het kunstwerk ‘Particle Matters’ van Jason Krugmen te bewonderen. Deze kleine bolletjes van licht lijken bijna te zweven boven het water.

Het thema van dit jaar is ‘Imagine Beyond’. De coronacrisis heeft de organisatoren van het festival laten nadenken over de wereld om ons heen, en de tijdelijkheid die daarmee gepaard gaat. ‘Juist dan - als alles om ons heen beweegt en niets meer vanzelfsprekend lijkt - hebben we de kracht van onze verbeelding nodig,’ zo schrijven ze op de website. De kunstwerken dagen je uit om op een andere manier naar de wereld te kijken.

De lichtkunstwerken op het REC komen tot stand met steun van meerdere faculteiten bij de UvA en met hulp van de afdeling Facility Services.

Zelf de kunstwerken bewonderen?

Dat kan te voet of met een rondvaartboot. Meer informatie is te vinden op de website van het Amsterdam Light FestivalExterne link.