Lobke ging op uitwisseling naar Nieuw-Zeeland

Lobke Jurrius - Student Future Planet Studies
Laatst gewijzigd op 01-12-2022 15:36
Lobke Jurrius

"Hoewel FPS veel interessante vakken biedt, was mijn honger om nog meer te leren over de aarde en haar uitdagingen na drie jaar nog niet helemaal gestild. Daarom besloot ik mijn bachelor met een jaar te verlengen: een half jaar in Wageningen voor een minor, en een half jaar als uitwisselingsstudent aan de andere kant van de wereld.

Het was best een hele uitdaging om te kiezen naar welke universiteit ik zou gaan (de UvA heeft namelijk een heleboel leuke partneruniversiteiten!), maar uiteindelijk heb ik gekozen voor de University of Otago in Dunedin, een kleine studentenstad in Nieuw-Zeeland. Het feit dat Dunedin op het prachtige zuidelijke eiland van het land ligt, veel studentenactiviteiten biedt en een gezellige historische campus heeft, overtuigde mij ervan dat ik de kans moest grijpen om daarheen te gaan.

De aanvraagprocedure voor het uitwisselingsprogramma wordt duidelijk uitgelegd en begeleid door het Foreign Office van de UvA. Ik raad aan om nauw contact met hen te houden om de aanvraagprocedure soepel te laten verlopen. Zoek bovendien naar beurzen die je kunnen helpen deze ervaring te financieren. Er zijn er een heleboel, geschikt voor veel studenten! Ook dit proces wordt duidelijk uitgelegd, maar je moet er wel energie en tijd in steken om het tot een succes te maken."

Uitstapje naar biologie

"De University of Otago biedt een breed scala aan super-interessante vakken, zowel natuur- als sociale wetenschappen (bijvoorbeeld over Griekse mythologie en Maori-taal). Daarnaast geeft de universiteit elke uitwisselingsstudent van tevoren een lijst met vakken die excursies hebben, wat erg leuk was om je vak-keuze te onderbouwen. Aangezien ik mijn uitwisseling "bovenop" mijn bachelors deed, hoefde ik niet per se EC's te halen en kon ik ook vakken volgen buiten het onderwerp van mijn major, als ik dat wilde. Ik heb uiteindelijk drie vakken gevolgd: 'Environmental History of New Zealand', 'Conservation of Marine Mammals' en 'Freshwater and Marine Botany'. Aangezien deze vakken allemaal met biologie te maken hadden, ging ik vaak op excursie naar stranden en bossen! Een verschil met de UvA is dat elk vak een heel semester duurt, dus je duikt echt in detail bij elk onderwerp, wat ik erg leuk vond."

Studentenleven in Dunedin

"Wat betreft het leven als uitwisselingsstudent in Dunedin, is er veel aandacht besteed om je een geweldige ervaring te bezorgen. Hoewel het nachtleven in Dunedin niet zo bruisend was als in Amsterdam, organiseerde de studentenorganisatie feesten, bijeenkomsten en activiteiten. Daarnaast biedt de universiteit onwijs veel culturele en sportieve workshops aan. Ik heb bijvoorbeeld Ukulele-lessen, meditatie-lessen, volleybal en fitness gevolgd. Ook kon je bijvoorbeeld een sustainable-students club volgen, rugby uitproberen en leren over de Maori cultuur. Tot slot kon je je ook inschrijven voor uitwisselingsstudenten-huisvesting, waarbij je werd gekoppeld aan andere uitwisselingsstudenten op basis van je interesse sen wensen, en met dat groepje in een huis werd geplaatst met een Kiwi-student (zo worden Nieuw-Zeelanders genoemd). Zo kon je samen de stad leren kennen en via je Kiwi-flatgenoot lokale studenten leren kennen. Erg leuk en handig! In het begin was ik zenuwachtig om genoeg en leuke mensen te ontmoeten, maar met al deze goede mogelijkheden en begeleiding was dat geen enkel probleem.

Tot slot, laten we de geweldige natuur die Nieuw-Zeeland biedt niet vergeten! In de weekenden reden mijn nieuwe vrienden en ik door het land om gave natuurparken te bezoeken die varieerden van Fjorden, tot tropische stranden, tot surftrips en wijnproeverijen. Ik heb nog nooit zo'n grote verscheidenheid aan landschappen op één eiland meegemaakt. In de mid-semester break van twee weken huurden we een camper en reden we ook over het Noordereiland.

Al met al vind ik het echt een aanrader om de sprong te wagen naar het buitenland en nieuwe culturen en mensen te ontmoeten, onvergetelijke ervaringen op te doen en buiten je comfortzone te treden. De UvA biedt voor iedereen een geschikte bestemming, wat je wensen ook zijn. Het is een geweldige aanvulling op het toch al mooie FPS-programma. Veel plezier!"