Atoesa studeerde een semester in Edinburgh

Atoesa Farokhi - Student Future Planet Studies
Laatst gewijzigd op 22-11-2023 16:38
Atoesa Farokhi

"Ik wilde graag op uitwisseling om te ervaren hoe het is om ineens op een hele andere plek te wonen en daar een nieuw leven op te bouwen. Ik was altijd al benieuwd naar Schotland, door de natuur en de schattige Harry Potter-achtige steden. Daarnaast is het ook fijn dat iedereen daar Engels spreekt, wat het makkelijk maakte om met lokale studenten om te gaan. Het was een superleuke en leerzame tijd!

Ik volgde uiteenlopende vakken, van Glaciology tot Perzisch*, en ben zelfs op veldwerk geweest. Dit was naar het noorden van Schotland, waar we overdag het gletsjerverleden van het Verenigd Koninkrijk gingen onderzoeken en ’s avonds met z'n allen spelletjes deden onder het genot van bourbon chocolademelk.

Studeren was anders dan aan de UvA, omdat er aan de Universiteit van Edinburgh maar één tentamenperiode per semester is. De hele universiteit voelde echt als een community. Tijdens de introductieweek werd je geïntroduceerd aan eindeloos veel (vrijblijvende) verenigingen, van cheerleading tot een vegan society en een salsa society. Het was heel makkelijk en leuk om hier lid van te worden en zo nieuwe studenten te leren kennen. Zelf was ik lid van de vegan society, de surfsociety en de teasociety. Voordat ik naar Schotland ging, had ik niet verwacht daar te leren surfen. Maar dat was juist het leuke aan het open karakter van de society-cultuur. Je kon alles een keer proberen en werd nergens gek aangekeken. Ik kwam ook veel meer in aanraking met politiek betrokken studenten.

Ook werden er voor internationale studenten heel veel evenementen en tripjes georganiseerd zoals een weekendje naar Isle of Skye en een tour naar Aberdeen. Dit was heel leuk om te doen en op die manier heb ik een groot deel van Schotland kunnen zien. Door het intieme karakter van de universiteit heb ik hele goede vrienden gemaakt, die ik nog regelmatig spreek en opzoek. Alleen daarvoor was het al de moeite waard!

Wat ik het minst leuk vond, was dat ik op een gegeven moment besefte dat ik weer bijna weg zou gaan. Hierdoor was het soms lastig om in bepaalde vriendschappen of dingen te investeren, maar dit nam niet weg dat ik alsnog heel erg genoten heb. Doordat ik wist dat het zo kort was, ben ik ook veel actiever geweest en kon ik meer geld uitgeven dan tijdens een semester hier.

Om op uitwisseling te gaan, heb ik eerst op de UvA World MapExterne link gezocht en goed gekeken welke vakken de universiteiten aanboden voor internationale studenten. Die vakken zijn qua inhoud namelijk belangrijk voor de goedkeuring van de examencommissie (en je eigen plezier!). Vervolgens heb ik me aangemeld bij de Study Abroad Office en verliep alles heel soepel. Tijdens mijn Exchange heb ik een Erasmus+ beurs ontvangen, hier kreeg ik heel makkelijk toestemming voor. Alle mensen van de UvA die ik daar kende ontvingen deze beurs.

Voordat ik ging, was ik best gespannen of ik wel mijn draai zou vinden en leuke mensen zou ontmoeten. Dat was achteraf echt niet nodig. Iedereen zat in hetzelfde schuitje en was super enthousiast en toegankelijk. Edinburgh was echt één van de beste ervaringen uit mijn studententijd, ik raad iedereen aan om op uitwisseling te gaan!"

*Mocht je geïnteresseerd zijn in de specifieke vakken die ik gevolgd heb, dit zijn Glacial processes and geomorphology, Persian 1a en Eroding Landscapes: Mountains, Hills and Rivers.