Zorgverzekering voor studenten van buiten de EU

Laatst gewijzigd op 19-03-2024 17:07
Ben je alleen in Nederland om te studeren (je hebt geen baan) en kom je niet in aanmerking voor de Europese zorgpas (EHIC)? Dan moet je een particuliere zorgverzekering regelen.

Volgens de Nederlandse wet ben je verplicht om tijdens je verblijf in Nederland een zorgverzekering te hebben. Lees meer over wat er gebeurt als je geen zorgverzekering hebt.

Burgers uit de EU, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland kunnen een Europese zorgpas (EHIC) aanvragen. Alle overige buitenlandse studenten moeten een zorgverzekering afsluiten via hun huidige zorgverzekeraar of via een particuliere zorgverzekeraar.

Controleer je dekking voordat je naar Nederland komt

Check voordat je naar Nederland komt bij je huidige zorgverzekeraar of deze de volledige periode van je verblijf in het buitenland dekt, en wat er precies wordt gedekt (ziekte, ongeval, overlijden).

Sluit zo nodig een particuliere zorgverzekering af

Biedt jouw huidige zorgverzekering geen of onvoldoende dekking, terwijl je in het buitenland studeert? Dan moet je voor de duur van je verblijf in Nederland een (aanvullende) particuliere zorgverzekering afsluiten.

Er zijn veel verzekeringsmaatschappijen in Nederland die dit kunnen verzorgen. Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden speciale regelingen voor studenten, zoals de AON Student InsuranceExterne link.

Vragen

Weet je niet of je voldoende verzekerd bent, of heb je vragen over het afsluiten van een particuliere verzekering, neem dan contact op met de Zorgverzekeringslijn.nlExterne link.