Zorgverzekering voor studenten uit de EU

Laatst gewijzigd op 19-03-2024 17:09
Studenten uit de EU, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland kunnen een Europese zorgpas (EHIC) aanvragen. Met deze kaart krijg je in Nederland medische zorg.

Volgens de Nederlandse wet ben je verplicht om tijdens je verblijf in Nederland een zorgverzekering te hebben. Lees meer over wat er gebeurt als je geen zorgverzekering hebt.

Europese zorgpas (EHIC) aanvragen

Je vraagt de European Health Insurance Card (EHIC) gratis aan bij een lokale gezondheidsinstantie, landelijke gezondheidsdienst of je zorgverzekeraar. Het kan een paar weken duren voordat de kaart er is, dus zorg ervoor dat je deze aanvraagt voordat je naar Nederland komt.

Dekking EHIC

Met de Europese zorgpas (EHIC)Externe link krijg je in Nederland noodzakelijke, door de staat verstrekte medische zorg met dezelfde rechten en tegen dezelfde kosten als Nederlanders. De EHIC dekt de kosten van:

• Essentiële gezondheidszorg zoals een huisartsbezoek, kraamzorg en ziekenhuisopname
  • Spoedeisende hulp
  • Medische zorg bij een reeds bestaande aandoening die controle en aandacht vereist, zoals diabetes
  • Medicijnen

Wat niet wordt gedekt:

• De EHIC is geen alternatief voor een reisverzekering en dekt geen repatriëring.
  • Tandheelkundige kosten zijn niet gedekt als je ouder dan 18 bent. Controleer of je eigen zorgverzekering tandheelkundige kosten in het buitenland dekt.

Niet alles is gratis

De EHIC is geen garantie voor gratis diensten. Elk land heeft een ander zorgstelsel, dus het is mogelijk dat je in Nederland moet betalen voor diensten die gratis zijn in je eigen land.

Als je naar de apotheek gaat met een recept en je EHIC, moet je hetzelfde betalen voor het geneesmiddel als Nederlanders. Ook als het geneesmiddel gratis is in jouw land.

Vind je dit een probleem, vraag dan aan je verzekering in je eigen land of zij de volledige periode van je verblijf in het buitenland dekken en of ze eventuele door jou te betalen zorgkosten in Nederland vergoeden.

Aanvullende particuliere zorgverzekering

Wij raden je aan een aanvullende particuliere zorgverzekering af te sluiten om de medische kosten te dekken die de EHIC niet dekt. Je kan hiervoor terecht bij veel verzekeringsmaatschappijen. Sommige verzekeringsmaatschappijen bieden speciale regelingen voor studenten, zoals de AON Student InsuranceExterne link

Vragen

Heb je vragen over je zorgverzekering, neem dan contact op met de Zorgverzekeringslijn.nlExterne link.

Central Student Service Desk (CSSD)

Heb je algemene vragen over studeren aan de UvA, zoals over in- of uitschrijven of collegegeld? Neem contact op met de CSSD.