Summer school Academisch schrijven in Ghana voor studenten Geneeskunde

Laatst gewijzigd op 11-08-2023 08:06
Tijdens deze zeer interactieve, virtuele academische summer school verwerf je als masterstudent aan de Faculteit der Geneeskunde onder meer geavanceerde academische schrijfvaardigheden.

Ben jij een masterstudent Geneeskunde die een wetenschappelijke loopbaan ambieert? Dan is de jaarlijkse summer school ‘The Art of Academic Writing’ wellicht iets voor jou. De academische omgeving wordt immers steeds competitiever en publiceerbaar werk kunnne schrijven is daarom een cruciale skill voor wetenschappelijk carrièresucces.

Inhoud training

De training bestaat uit:

1. Een inleiding tot academisch schrijven;
  2. Kritische methodologieën op systematische review en meta-analyse; inclusief zoeken in verschillende databases en data extractie;
  3. Statistische basistechnieken voor gegevensanalyse;
  4. Technieken voor het analyseren en interpreteren van kwalitatieve gegevens.

Samen met een gemixte groep van o.a. promovendi, arts-assistenten, postdocs en andere masterstudenten met onderzoeksambities, afkomstig uit Ghana en van het Amsterdam UMC, krijg je een spoedcursus wetenschappelijk schrijven en kritische methodologieën. Tijdens de intensieve hands-on training, die een volle week duurt, maak je gebruik van je eigen meegebrachte (kwalitatieve of kwantitatieve) dataset of van de door de trainers meegebrachte databases.

Praktische zaken

De kosten van de summer school 2023 zijn nog niet bekend.

Locatie

Afgelopen keer namen de studenten uit Amsterdam virtueel deel in verband met de reisbeperkingen door de COVID-pandemie en waren studenten uit Ghana grotendeels persoonlijk aanwezig in Ghana.

De aanmeldprocedure van de summer school 2023 is nog niet gestart.

Reken er in ieder geval op dat je aanmelding moet bestaan uit:

• CV (inclusief je postadres, mailadres en telefoonnummer);
  • verklaring dat je interesse hebt in een onderzoekscarrière;
  • steun/aanbevelingsbrief van je institutionele supervisor of mentor;
  • ondertekende verklaring waaruit blijkt dat je bereid bent de volledige cursus bij te wonen en deel te nemen aan de mentoractiviteiten;
  • verklaring of je liever persoonlijk of virtueel deelneemt.

Over de organisatie van de summer school The Art of Academic Writing

Deze summer school is een initiatief van de Universiteit van Ghana en de Amsterdam Universitair Medisch Centrum (Universiteit van Amsterdam).