Studiestof verwerken
Onderstrepen of markeren
Het onderstrepen of markeren van de tekst is een populaire techniek onder studenten. De techniek werkt goed: de tekst springt er meteen uit. Toch kent deze techniek een nadeel: je begint met markeren, merkt dat het volgende toch ook belangrijk is en voordat je het weet is alles geel. Zo heeft tijdnood ook invloed op deze techniek. Vaak wordt dan óf alles gemarkeerd óf helemaal niets meer. Ook moet je voor het herhalen weer door alle studiestof heen en bovendien is het een passieve vorm van herhalen.
Gebruik deze techniek effectief door oriënterend te lezen (zie de pagina slim lezen). Lees eerst de alinea of (sub)paragraaf af en maak dan pas een keuze welke woorden je belangrijk genoeg vindt om te markeren. Het voordeel is dat je ook meteen actief aan het lezen bent.
Kantlijn
Je kan in de kantlijn van je boek notities maken. Op deze manier maak je een analyse van de tekst en breng je structuur aan. Geef bijvoorbeeld aan waar een definitie staat of waar voorbeelden worden genoemd. Deze techniek werkt ook goed in combinatie met de andere technieken. Wel is het handig om eerst de alinea of (sub) paragraaf te lezen en dan pas een notitie te maken in de kantlijn.
Flashcards
Moet je veel feiten leren, dan is flashcards maken soms handig. Je kan zelf kaartjes maken, ene kant van het kaartje de vraag, de andere kant het antwoord. Er zijn ook digitale varianten, zoals Anki, of Flashcards.
Samenvatting
Een samenvatting is een prima manier om de stof te verwerken, met name als je de stof in je eigen woorden kan opschrijven. Eigenlijk kleeft er maar één nadeel aan het maken van een uittreksel: het kost veel tijd. Veel studenten komen in tijdnood, ook omdat ze te laat beginnen met het maken van een samenvatting. Zorg er dus voor dat je genoeg tijd hebt ingepland om de samenvatting af te maken als je gebruik wilt maken van deze techniek. Gebruik ook je eigen woorden, anders ben je alleen maar aan het overschrijven.
Soms kan je ook een samenvatting van een medestudent krijgen of kopen. Het is echter vele malen beter om zelf de stof te verwerken dan passief te consumeren.
Schema
Je kan een schema maken van de studiestof. Wat zijn de belangrijkste begrippen en hoe liggen hun onderlinge relaties? Dit wordt schematisch opgeschreven of getekend. Het voordeel van deze techniek is dat het je dwingt de essentie uit de stof te halen. Zo kan je bijvoorbeeld oorzaak en gevolg heel duidelijk in een schema plaatsen. Aan de andere kant is het lastiger om details en definities duidelijk weer te geven in een schema.
Mindmap
Weer een andere variant is de mindmap. Net als bij een schema wordt ook hier gewerkt met de essentie van de stof, alleen is een mindmap nog visueler dan een schema. De stof wordt gestructureerd en gevisualiseerd. Het werkt op basis van kleur, kernwoorden, beeld en structuur. Een mindmap is ‘breinvriendelijk’ en overzichtelijk. Je kan een hoofdstuk van een boek of een artikel vaak samenvatten in één mindmap van één pagina. Zie hieronder een mindmap over de voordelen van een mindmap. Je kan ze op papier maken, maar op internet zijn ook veel programma’s te vinden die je helpen om mooie digitale mindmaps te maken.
Verder lezen
- Tony & Barry Buzan (2011). Mindmappen Voor een beter geheugen en creatiever denken.
- Jan Willem van den Brandhof (2007), Gebruik je hersenen.
- Mark Tigchelaar (2017). Lezen, weten en niet vergeten.
- Doreen du Boulay (2010). Succesvol studeren voor dummies.
Trainingen en workshops
De UvA biedt verdere ondersteuning voor diverse onderwerpen via voorlichtingen, workshops, trainingen en groepen. Je kan deze vinden bij trainingen en workshops.