Je USMLE-certificaat behalen: als je als arts in de VS wil werken

Laatst gewijzigd op 09-07-2024 16:10
Denk je er over om na het behalen van je master als arts in de VS te gaan werken? Leg dan tijdens je studie vast het USMLE-examen af.

United States Medical Licensing Examination (USMLE)

Om als arts te kunnen werken in Amerika heb je een United States Medical Licensing Examination-certificaat nodig. Om dit certificaat te bemachtigen moeten diverse examens met goed gevolg worden afgelegd. Het USMLE-examen bestaat uit drie gedeeltes: basiskennis, clinical knowledge en clinical skills. Het eerste gedeelte van dit examen kun je in Nederland doen. Meer informatie vind je op de website van FulbrightExterne link. Daar vind je ook informatie over registratie en de kosten.

Vergoeding van de kosten

Een deel van de kosten van het USMLE-examen kun je vergoed krijgen vanuit de UvA. Dit betreft:

•  óf stap 1 van het USMLE-examen;
  •  óf stap 2 tot en met deel 1 Clinical Knowledge (CK) van het USMLE-examen (klik hierExterne link voor een overzicht van de stappen).

De rest van het examen is op eigen kosten. Om een deel vergoed te krijgen, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

• je kunt aantonen dat je het examen hebt behaald;
  • je staat als student bij de Faculteit Geneeskunde ingeschreven óf je kunt aantonen dat je hebt meegeloot voor het coschappenpakket Master Geneeskunde UvA-Amsterdam UMC (ongeacht de startdatum).

Omdat het maken van het USMLE-examen grote kosten met zich meebrengt, krijg je de helft voorafgaand aan de test vergoed en de overige helft bij het slagen voor het examen. Om je kosten vergoed te krijgen, vul je het declaratieformulier (pdf) in. Het ingevulde formulier mail je samen met een betalingsbewijs en het bewijs van inschrijving voor de test terug naar het International Office (zie contactgegevens onderaan de pagina).

USMLE tijdens je wachttijd?

Let op! Wil je het USMLE-examen afleggen tijdens je wachttijd, dan moet je wel staan ingeschreven staan als student. Neem contact op met één van de studieadviseurs om uitstel van diplomering, of andere mogelijkheden, te bespreken.

Meer informatie

Meer informatie vind je op de website van USMLEExterne link of bij het International Office.