Huisvesting voor studenten met een functiebeperking

Laatst gewijzigd op 03-04-2024 13:38
Heb je een beperking en ben je op zoek naar een geschikt huis of wil je een aanpassing aan je huis? We geven je een overzicht van de organisaties die kunnen helpen.

Op StudentenwoningwebExterne link en ROOMExterne link vind je zelfstandige en gedeelde woningen. Hier word je niet begeleid en deze kamers zijn ook niet aangepast, maar mogelijk kun je hier een kamer vinden die toch aan jouw eisen voldoet.

Als je geen begeleiding nodig hebt, bieden De KeyExterne link of DUWOExterne link een aantal kamers aan die zijn aangepast aan de eisen van studenten met een functiebeperking. Je kunt De Key mailenExterne link of contact opnemen met DUWOExterne link voor meer informatie.

Kom je er niet goed uit of heb je meteen hulp nodig? Neem dan contact op met de studentendecanen.

Rolstoelgeschikte woningen

WoningNet AmsterdamExterne link biedt rolstoelgeschikte woningen aan voor mensen die blijvend in een rolstoel zitten, maar wel zelfstandig kunnen wonen. Voor deze woning heb je een indicatie nodig van de Dienst Wonen, Zorg en Samenleven Amsterdam. Je kunt een urgentieregeling aanvragen via de gemeenteExterne link. Daarmee krijg je voorrang bij toekenning van een sociale huurwoning.

Begeleid wonen

JadosExterne link (voorheen Stumass) biedt begeleid wonen aan voor studenten met ASS. FokuswonenExterne link werkt voor studenten met een fysieke beperking.

Een overzicht van huisvesting voor mensen met een beperking vind je op de sociale kaart van AmsterdamExterne link. Je kunt hier zoeken aan de hand van verschillende trefwoorden.

Woningaanpassing aanvragen

Woon je zelfstandig en heb je speciale aanpassingen aan je woonruimte nodig? Je vraagt dat aan bij de gemeenteExterne link die de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uitvoert. Dit kun je het best doen in overleg met je huisvester.

Studentendecanen

Bij de studentendecanen kun je terecht voor een vertrouwelijk gesprek over jou als persoon en je studievoortgang. Bekijk hier onze voorwaarden voor begeleiding en hulp.